در حال بارگذاری...
محل بنر مناسبتی
جام جهانی چیست؟  | همه چیز در مورد جام جهانی

جام جهانی چیست؟ | همه چیز در مورد جام جهانی


تاریخچه جام جهانی

فیفا یا Federation Internationale de Football Association، سازمانی است که در سال 1904 توسط نمایندگان هفت کشور اروپایی تأسیس شد: فرانسه، بلژیک، دانمارک، هلند، اسپانیا، سوئد و سوئیس. آنها قوانین بازی را در مسابقات بین المللی و مسابقات سازمان یافته رمزگذاری کردند و در ابتدا تصور نمی کردند که این مسابقات تبدیل به یک رویداد جهانی پرطرفدار شود.

اولین جام جهانی چه سالی برگزار شد؟

از اولین بازی های بین المللی فوتبال، علاقه به یک رقابت جهانی شروع به رشد کرد. مسابقات فوتبال المپیک به عنوان یک رویداد هر چهار سال یکبار وجود داشته است. در میان مباحث پرتنش و مداوم بین فیفا و کمیته بین المللی المپیک در مورد وضعیت آماتور ورزشکاران، فیفا انتخاب کرد تا میزبان رقابت بین المللی خود باشد و به تیم های ملی اجازه داد تا بازیکنانی را از باشگاه های محلی و حرفه ای فوتبال انتخاب کنند.

اولین مسابقات جام جهانی فیفا در سال 1930 در مونتهیدو، اروگوئه بین سیزده تیم برگزار شد. این مکان به این دلیل انتخاب شد که اروگوئه در سال های 1924 و 1928 طلای المپیک را برای فوتبال بدست آورده بود.

اولین بازی های اولین مسابقات جام جهانی هر دو در تاریخ 13 ژوئیه بین فرانسه و مکزیک (برد فرانسه با نتیجه 4 به 1) و ایالات متحده و بلژیک (برد ایالات متحده 3 بر 0 ) انجام شد. با پایان مسابقات و با اندازه گیری مهارت های سیزده تیم رقیب، اروگوئه برای اولین پیروزی جام جهانی این جایزه را به دست آورد. این بازی ها هر چهار سال یکبار به استثنای دو مسابقه در زمان جنگ جهانی دوم، ادامه یافته است.

چرا جام جهانی مهم است؟

جام جهانی یک تورنمنت بین المللی فوتبال است که تیم های ملی مردان بزرگسال از کشورهای مختلف در آن به رقابت می پردازد. این یکی از محبوب ترین مسابقات ورزشی بین المللی است و بیش از چند میلیارد نفر برای تماشای مسابقات در آن شرکت می کنند.

چرا جام جهانی هر چهار سال یکبار برگزار می شود؟

فاصله چهار ساله بین هر تورنمنت جام جهانی باعث می شود تا بازی های مقدماتی برگزار شود. در حالی که بسیاری از ما دوست داریم هر سال جام جهانی را ببینیم، ولی باید قبول کنیم که این یک رویداد بسیار بزرگ و بسیار خاص است که به زمان نیاز دارد.

جام جهانی از زمان افتتاحیه تورنمنت خود در اروگوئه در سال 1930 هر 4 سال یک بار برگزار می شود. به جز در سال های 1942 و 1946 که به دلیل جنگ جهانی دوم برگزار نشد.

در سال 2018، برای اولین بار در تاریخ جام جهانی، تمامی 211 کشور عضو، وارد مراحل مقدماتی جام جهانی شدند. در حالی که روسیه به طور خودکار به عنوان کشور میزبان واجد شرایط بود، 210 کشور باقی مانده برای 31 مکان باقی مانده در 872 مسابقه با یکدیگر رقابت کردند.

تا کنون چند جام جهانی برگزار شده است؟

در مجموع 21 جام جهانی برگزار شده است: اولین جام در سال 1930 و آخرین آن در سال 2018 بود.

چه کسی قهرمان جام جهانی 2018 شد؟

فرانسه در فینال 2018 کرواسی را 4-2 شکست داد و دومین قهرمانی خود در جام جهانی را به دست آورد. آخرین باری که فرانسه قهرمان جام جهانی شد در سال 1998 بود، زمانی که آنها میزبان مسابقات جام جهانی بودند.

جام جهانی چیست و چرا مهم است؟

جام جهانی فوتبال معتبرترین تورنمنت جهان است. مسابقات جام جهانی مردان فیفا که به صورت چهارساله برگزار می‌شود، شاهد رقابت 32 کشور با یکدیگر برای کسب این جایزه است. با مسیرهای صلاحیت قاره‌ای که به یک رویداد هیجان‌انگیز فینال منتهی می‌شود، هواداران را در هر کجای دنیا با اشتیاق و عشق به فوتبال گرد هم می‌آورد. هواداران از سراسر جهان سفر می کنند تا تیم های مورد علاقه خود را در رقابت با برخی از با استعدادترین بازیکنان فوتبال دنبال کنند. جام جهانی متشکل از تیم‌هایی از شش منطقه قاره‌ای مختلف: آفریقا، آسیا، اروپا، اقیانوسیه و آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی است.

طبق برنامه زمان برگزاری مسابقات مقدماتی و پلی آف در اختیار 32 تیم ملی قرار می گیرد تا در مسابقات یک ماهه بازی کنند.

شمارش معکوس جام جهانی 2022 شروع شده است. ما در ایران اسپورتر می دانیم که حضور در کشور میزبان جام جهانی چقدر هیجان انگیز است. اطلاعاتی را در مورد مسابقات و گروه ها برای آگاهی بیشتر در این مطلب ارائه می دهیم.

قرعه کشی چگونه انجام می شود؟

فرایند قرعه کشی world cup فیفا با سید یک شروع می شود و در هشت گروه A تا H دسته بندی انجام می گیرد.

نحوه قرعه کشی جام جهانی

سید یک با توجه به رنکینگ بالا، سرگروه هر دسته بوده سپس سیدهای دوم، سوم و چهارم در هر گروه قرعه کشی شده و در جایگاه خود قرار می گیرند. تیم میزبان فیفا 2022 (قطر) به صورت خودکار به عنوان تیم اول گروه A وارد جدول شد. این فرایند قرعه کشی به ترتیبی که گفته شد تا مشخص شدن گروه آخرین تیم ادامه خواهد یافت. بدین صورت ابتدا هشت تیم اول هر گروه مشخص می شود، سپس از بین تیم های فوتبال در دسته سید دو، تیم های دوم هر گروه را مشخص می کنند و سپس تیم های سوم و چهارم هر گروه هم به ترتیب از بین هشت تیم حاضر در سیدهای سوم و چهارم تعیین می شوند.

 مراحل جام جهانی فوتبال چگونه است؟

در مجموع 211 تیم مراحل مقدماتی جام جهانی 2022 را آغاز کردند و در نهایت 32 تیم از مسابقات مقدماتی برای کسب مقام در مسابقات جام جهانی 2022 در انتظار رقابت هستند.

جام جهانی چند مرحله دارد؟

تعیین مسابقات تیم های جام جهانی با قرعه کشی آغاز می شود تا 32 تیم به 8 گروه، هر کدام از چهار سید، تقسیم شوند. چهار تیم فوتبال که در هر گروه قرار می گیرند یک بار با یکدیگر بازی خواهند کرد که برنده و نایب قهرمان همان گروه به مرحله بعدی صعود می کنند، یعنی مرحله حذفی که به آن مرحله یک شانزدهم نیز گفته می شود.
در این مرحله تیم قهرمان هر گروه با نایب قهرمان گروه دیگر و بالعکس به صورت ضربدری به رقابت می پردازند. که از 16 تیم، 8 تیم برنده به مرحله حذفی یا همان یک هشتم رفته و با رقابت دو به دو 4 تیم برنده به مرحله یک چهارم نهایی می روند و برندگان به نیمه نهایی و در نهایت دو تیم برنده به مسابقه نهایی و دو تیم باقیمانده برای مقام سوم رقابت می کنند.

این روند با معرفی 48 تیم در جام جهانی فیفا سال 2026 تغییر خواهد کرد، زمانی که یک دور حذفی اضافی نیز اضافه خواهد شد.

مقدماتی جام جهانی چگونه است؟

به عنوان بخشی از فرآیند مقدماتی جام جهانی، تیم ها بر اساس منطقه جغرافیایی به کنفدراسیون ها تقسیم می شوند. در مجموع 6 کنفدراسیون وجود دارد و هر کدام روند خود را برای انتخاب کردن دارند. (کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC، کنفدراسیون فوتبال آفریقا CAF، کنفدراسیون فوتبال اروپا EUFA، کنفدراسیون فوتبال آمریکای شمالی و مرکزی CONCACAF، کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی CONMEBOL، کنفدراسیون فوتبال اقیانوسیه OFC )
فرآیند مقدماتی جام جهانی یک عملیات پیچیده است که طی چند سال انجام می شود و برای هر کنفدراسیون متفاوت است. برای یک توضیح ساده تر، تیم‌های درون هر کنفدراسیون با یکدیگر بازی می‌کنند (برخی از کنفدراسیون‌ها تیم‌های خود را به گروه‌های مقدماتی جام جهانی تقسیم می‌کنند) در چند دور، قبل از رفتن به مرحله پلی‌آف برای تعیین اینکه چه کسی واجد شرایط حضور در جام جهانی است.

تیم های صعود کننده از مرحله مقدماتی وارد بازی های جام جهانی فیفا می شوند. هر کنفدراسیون از طرف فیفا دارای سهمیه مشخص برای فرستادن تیم های برتر در مسابقات جام جهانی دارد.

 چه تیم هایی در جام جهانی حضور دارند؟

تیم های صعود کننده در دوره مقدماتی مسابقات هر کنفدراسیون، بنابر تعداد سهمیه بندی فیفا وارد رقابت های جام جهانی می شوند. بعضی تیم ها در مسابقات دوره مقدماتی مستقیما سهمیه حضور در جام جهانی را دریافت می کنند و برخی تیم ها در مرحله پلی آف و بین قاره ای، حضورشان در جام جهانی مشخص می گردد.

در جام جهانی 2022 قطر، تیم های برتر گروه های ده گانه EUFA مستقیم به جام جهانی رفته و تیم های دوم وارد مرحله پلی آف شدند. از کنفدراسیون CONMEBOL ، 4 سهمیه ثابت برای جام جهانی وجود دارد. از حداکثر 4 سهمیه اتحادیه های آمریکای شمالی و مرکزی که شامل کشورهای حوزه کارائیب نیز می شود، 3 تیم به جام جهانی قطر اعزام شدند. کنفدراسیون AFC توانست 6 تیم و CAF 5 تیم به جام جهانی قطر بفرستد.

زمان جام جهانی چه موقع است؟

جام جهانی فوتبال 2022 قطر از 20 نوامبر (29 آبان) تا 18 دسامبر (27 آذر) در قطر برگزار می شود. این بیست و دومین دوره این رقابت ها و اولین دوره ای است که در جهان عرب برگزار می گردد. یعنی اگر می خواهید بدانید تا جام جهانی چقدر مانده؟ کمتر از یکماه دیگر تا بیست و دومین world cup 2022 قطر، شمارش معکوس آغاز شده است.

قرعه کشی مرحله گروهی جام جهانی در تاریخ 1 آوریل 2022 در دوحه قطر برگزار شد تا مقدمات این مسابقات فراهم شود.

سه مکان نهایی دوره مسابقات مقدماتی در ژوئن پر شد و تیم های فوتبال ولز، استرالیا و کاستاریکا ترکیب 32 تیمی حاضر در جام جهانی قطر 2022 را تکمیل کردند.

جام جهانی چقدر طول می کشد؟

از 20 نوامبر تا 18 دسامبر حدود 28 روز مسابقات جام جهانی در 8 گروه 4 تیمی طول خواهد کشید.

سیدبندی جام جهانی چیست؟

قرعه کشی جام جهانی هر ساله طبق یک برنامه ریزی از پیش تعیین شده توسط فیفا انجام می شود. سیدبندی تیم های صعود کرده در دوره مقدماتی بر اساس رتبه بندی فیفا یک روز قبل از قرعه کشی و مشخص شدن گرو ها اعلام می شود. در واقع سیدبندی همان دسته کردن تیم های فوتبال بر اساس رنکینگ فیفاست. تیم کشور میزبان بدون در نظر گرفتن رنکینگ فیفا در لیست تیم های شرکت کننده قرار می گیرد. سیدبندی جام جهانی فوتبال بدین ترتیب است که:

سید یک: تیم های اول تا هفتم رنکینگ فیفا + تیم میزبان

سید دو: تیم های هشتم تا پانزدهم رنکینگ فیفا

سید سه: تیم های شانزدهم تا بیست و سوم رنکینگ فیفا

سید چهار: تیم های بیست و چهارم تا بیست و هشتم رنکینگ فیفا

چند بازی در جام جهانی برگزار می شود؟

در مجموع 64 بازی در جام جهانی 2022 برگزار خواهد شد.

جام جهانی چند تیم است؟

از سال 1998، در مجموع 32 تیم ملی در هر جام جهانی حضور داشته اند. این موضوع در سال 2022 در قطر نیز تکرار خواهد شد.

با حرکت رو به جلو، حتی تیم های بیشتری فرصت تجربه بزرگترین تورنمنت فوتبال را خواهند داشت. اعلام شده است که 48 تیم در مسابقات جام جهانی 2026 آمریکا، مکزیک و کانادا به رقابت خواهند پرداخت.

اگر تساوی شود، چه اتفاقی می افتد؟

اگر در پایان بازی مرحله گروهی جام جهانی مساوی شود، نتیجه مساوی می شود و تیم ها هر کدام یک امتیاز می گیرند. هنگامی که مسابقات به مرحله حذفی رفت، دو وقت اضافه 15 دقیقه ای انجام می شود. در پایان 30 دقیقه، در صورت مساوی بودن بازی، تیم ها به ضربات پنالتی (بهترین پنج) خواهند رفت. اگر باز هم برنده را مشخص نکند، ضربات پنالتی یکی یکی ادامه خواهد داشت تا تساوی شکسته شود.

بازی فینال جام جهانی چقدر طول می کشد؟

فینال جام جهانی مانند سایر بازی‌های این تورنمنت از دو نیمه 45 دقیقه‌ای تشکیل می‌شود که به دنبال آن زمان توقف احتمالی وجود دارد. اگر بعد 90 دقیقه بازی، و تیم مساوی شوند، دو وقت اضافه 15 دقیقه ای در نظر گرفته می شود. اگر بازی بعد از OT مساوی باقی بماند، بازی با ضربات پنالتی تعیین می شود.

مسابقات جام جهانی شامل دو نیمه 45 دقیقه ای با ساعت دویدن است. پس از هر نیمه، داور ممکن است وقت تلف شده را اضافه کند تا زمان تلف شده به دلیل آسیب دیدگی، پنالتی و هر چیز دیگری که بازی را مختل کند، جبران نماید. اگر بازی آنها بعد از 90 دقیقه و وقت های تلف شده مساوی شود، ممکن است وقت اضافه همانطور که در بالا توضیح داده شد انجام شود.

 قیمت بلیط جام جهانی

تماشای مسابقات فوتبال جام جهانی از نزدیک با وجود شور و اشتیاق طرفداران فوتبال بسیار هیجان انگیز است. مخصوصا اینکه تیم ملی کشورمان در مسابقات جام جهانی قطر 2022 حضور دارد که هیجان دیدن این مسابقات را بیشتر کرده است. سکوهای استادیوم های بزرگ ورزشی قطر امسال شاهد بزرگترین تورنمنت جهانی است که هر 4 سال توسط فیفا برگزار می شود. تور جام جهانی قطر 2022 شامل بلیط مسابقات فوتبال و اقامت چند روزه در هتل می باشد که هواداران فوتبال می توانند خریداری کنند. خرید بلیط از طریق سایت FIFA  با پیش ثبت نام و قرعه کشی انجام می گیرد که از بین میلیونها نفر فقط 800هزار نفر موفق به دریافت بلیط با پرداخت هزینه می شوند.

بلیط های مسابقه انفرادی در دسته های 1، 2، 3 و 4 و همچنین در بلیط های در دسترس (AT) موجود است.

لطفاً توجه داشته باشید که بلیط رده 4 برای ساکنان قطر رزرو شده است.

برای کلیه فروش های آنلاین، در زمان سفارش، هر متقاضی بلیط مسابقه فوتبال باید آدرس محل سکونت خود در قطر و همچنین شماره QID خود را ارائه دهد. مقیم قطر به هر فردی اطلاق می شود که به طور قانونی به طور دائم یا موقت در قطر اقامت داشته باشد، اعم از اتباع قطر و اتباع سایر کشورها. این ممکن است برای مثال شامل افرادی باشد که به طور دائم در قطر زندگی می کنند یا افرادی که به طور قانونی مجاز به کار در قطر هستند.

مرحله فروش لحظه آخری آنلاین در حال حاضر باز است و تا پایان جام جهانی فوتبال قطر 2022 در 18 دسامبر ادامه خواهد داشت. در طول این دوره فروش، بلیط‌ها بر اساس اولویت اول تخصیص داده می‌شوند و خرید بلیط به‌عنوان یک تراکنش بلادرنگ پردازش می‌شود، مشروط به در دسترس بودن. تمامی بلیط های خریداری شده که با موفقیت ثبت می شوند بلافاصله تاییدیه به متقاضیان بلیط ارسال می شود.


از 18 اکتبر 2022، مشتریانی که قبلاً در قطر هستند می توانند از مرکز اصلی فروش بلیط فیفا (MTC) واقع در مرکز نمایشگاه و همایش دوحه (DECC) و از 30 اکتبر 2022 به مرکز فروش بلیط (TCX) واقع در ورزشگاه علی بن حمد العطیه مراجعه کنند.

برای اطلاع از اینکه بدانید قیمت بلیط جام جهانی چقدر است؟ جدول قیمت بلیط های جام جهانی فوتبال قطر 2022 (به ریال قطر) طبق اعلام فیفا بدین صورت است:

سهمیه آسیا برای جام جهانی

در اولین و دومین دوره مسابقات جام جهانی فوتبال سال 1930 و 1934، قاره آسیا هیچ تیمی در رقابت ها نداشت. هندوستان در جام جهانی 1938 فرانسه، اولین تیم آسیایی حاضر در مسابقات چهارساله فیفا بود. در سال های بعد باز هم چندین بار عدم حضور کشورهای آسیایی در رقابت های جام جهانی تکرار شد. از سال 1998 در جام جهانی فرانسه سهمیه آسیا از طرف فیفا 4 سهم در نظر گرفته شد.

در جام جهانی فوتبال 2022 به علت میزبانی قطر و حضور قطعی همین کشور در رقابت ها، سهمیه قاره آسیا 5.5 اعلام شد که در پایان مسابقات مقدماتی با صعود تیم آخر جمعا 6 تیم آسیایی در این رقابت ها حضور دارند.

 جدول جام جهانی 2022

مسابقات مقدماتی جام جهانی 2022 از 6 ژوئن 2019 با برگزاری مسابقات بین تیم های AFC (کنفدراسیون فوتبال آسیا) آغاز شد و تا پایان برنامه ریزی شده در ژوئن 2022 ادامه داشت.

جام جهانی 2022 در دوحه قطر است که از 21 نوامبر آغاز می شود و با فینال جام جهانی در 18 دسامبر به اوج خود می رسد.

تیم فوتبال ایران در چه گروهی است؟

ایران در گروه B با کشورهای انگلستان، آمریکا و ولز هم گروه می باشد.
ایران - انگلیس  30 آبان
ایران - ولز 4 آذر
ایران - آمریکا 8 آذر

گروه مرگ" چیست؟

گروه مرگ در جام جهانی گروهی است که رقابت ویژه ای دارد، زیرا تعداد تیم های قدرتمند این گروه از تعداد مکان های انتخابی برای مرحله بعدی مسابقات بیشتر است. در جام جهانی قطر 2022 گروه E به این نام لقب گرفته است چرا که تیم های بزرگی مانند اسپانیا، آلمان، کاستاریکا و ژاپن با یکدیگر در این گروه به رقابت می پردازند.

چرا جام جهانی 2022 در زمستان است؟

آب و هوای بیابانی نیمه گرمسیری قطر تابستان‌های بسیار گرمی را به همراه دارد که میانگین آن بین 30 تا 40 درجه سانتیگراد است. از آنجایی که دما اغلب از این میانگین ها فراتر می رود، برای بازی فوتبال ایده آل نیست و حتی کاملاً خطرناک است. به عنوان بخشی از پیشنهاد برای میزبانی جام جهانی، قطر موافقت کرد که این مسابقات را در ماه های نوامبر و دسامبر برگزار کند، که دمای معمولی آن بین 20 تا 27 سانتیگراد است.

کشورهای میزبان جام جهانی چگونه انتخاب می شوند؟

کشورهایی که علاقه مند به میزبانی جام جهانی هستند ابتدا باید درخواستی را ارائه کنند که در آن باید توضیح دهند که چرا مکان مناسبی برای برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال هستند و برنامه های خود را برای استادیوم ها، حمل و نقل و محل اقامت برای تیم های فوتبال و همه طرفداران آنها درج کنند. کشور میزبان حداقل انتظارات را برای واجد شرایط بودن دارد و اگر آنها را برآورده کند، برای تعیین میزبان بعدی رای داده می شود.

چگونه و چرا قطر میزبان جام جهانی شد؟

میزبان جام جهانی با فرآیند مناقصه تعیین می شود. قطر یکی از یازده کشوری بود که در مهلت فوریه 2009 علاقه خود را نشان داد. شش کشور بعداً پیشنهادات خود را پس گرفتند و پنج کشور باقیمانده با شروع روند رای گیری باقی ماندند: قطر، ایالات متحده آمریکا، کره جنوبی، ژاپن و استرالیا. در مجموع چهار دور رای گیری انجام شد که در هر دور یک کشور حذف شد. در 2 دسامبر 2010 اعلام شد که قطر میزبان جام جهانی 2022 خواهد بود.

چرا قطر برای میزبانی مناسب است؟

قطر میزبانی فوق العاده برای جام جهانی 2022 خواهد بود. اگرچه ممکن است کوچک باشد، اما دارای کنتراست های باورنکردنی و مناظر چشمگیر است. سواحل زیبا (قطر دارای 563 کیلومتر خط ساحلی در امتداد خلیج فارس است)، معماری باورنکردنی در مراکز شهری، و مناظر شگفت انگیز از جمله تپه های شنی خیره کننده، صخره های آهکی و حراهای زیباست.

برای جام جهانی، بازدیدکنندگان از اندازه کوچک قطر بهره مند خواهند شد. همه مکان‌های برگزاری جام جهانی در یک منطقه کوچک جمع‌آوری می‌شوند که بیش از 55 کیلومتر (35 مایل) از دوحه فاصله ندارد. این کار باعث می شود که هواداران به راحتی به چندین مسابقه در استادیوم های مختلف بروند.

استادیوم ها و شهرهای جام جهانی قطر چگونه خواهند بود؟

استادیوم های جام جهانی 2022 برخی از چشمگیرترین ورزشگاه ها خواهند بود. از هشت استادیوم تایید شده، تنها یکی (ورزشگاه بین المللی خلیفه) پس از بازسازی در سال 2017 در حال حاضر باز است. بقیه استادیوم ها در حال ساخت هستند و قطعا بازدیدکنندگان را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

 آیا برای قطر به ویزا نیاز دارم؟

اکثر بازدیدکنندگان برای ورود به قطر نیازی به ویزا ندارند. در حال حاضر 80 کشور مختلف از جمله ایالات متحده آمریکا، کانادا و مکزیک اجازه ورود بدون ویزا برای اقامت تا 30 روز را دارند. برای ورود به گذرنامه معتبر نیاز است.

زمین فوتبال جام جهانی چقدر است؟

اندازه زمین فوتبال جام جهانی زمین های فوتبال جام جهانی همه یکسان نیستند، اما باید با مجموعه ای از دستورالعمل های تعیین شده توسط هیئت حاکمه مطابقت داشته باشند. اگر یک زمین بازی را به صورت مستطیل تصور کنید، خطوط طولانی‌تر «خطوط لمسی» و خطوط کوتاه‌تر «خط‌های دروازه» در ابعاد زمین فوتبال نامیده می‌شوند. خطوط لمسی باید به طول یکسان و بین 100 تا 110 متر باشد. خطوط دروازه نیز باید به همان طول و بین 64 تا 75 متر باشد.

جام جهانی فوتبال زنان چیست؟

مانند نسخه مردان، جام جهانی زنان هر چهار سال یکبار برگزار می شود. جام جهانی بعدی زنان از 20 جولای تا 20 آگوست 2023 به میزبانی استرالیا و نیوزلند برگزار خواهد شد.

جام جهانی زنان از قالب مشابه مسابقات مردان پیروی می کند. در مجموع 32 تیم (از 24 تیم در سال 2019 گسترش یافتند) در مسابقاتی که کشور میزبان تضمین شده است، یک مقام کسب خواهند کرد. از قرعه کشی برای تقسیم تیم ها به هشت گروه چهارتایی استفاده می شود.

10 حقیقت جالب جام جهانی 2022 قطر

جام جهانی یکی از پربازدیدترین رویدادهای ورزشی در جهان است و هر چهار سال یک بار برای تعیین قهرمان جهان برگزار می شود. مسابقات جام جهانی از 21 نوامبر تا 18 دسامبر 2022 در قطر برگزار خواهد شد. در اینجا لیستی از 10 واقعیت جالب و سرگرم کننده جام جهانی فوتبال 2022 قطر است:

  1. جام جهانی 2022 قطر برای اولین بار در این کشور برگزار می شود.
  2. جام جهانی 2022 اولین حضور قطر در جام جهانی خواهد بود.
  3. پس از دومین جام جهانی در سال 1934 ایتالیا، این اولین باری است که کشور میزبان اولین بازی خود در جام جهانی را انجام می دهد.
  4. همه مکان‌های برگزاری جام جهانی 2022 در شعاع 55 کیلومتری یکدیگر قرار دارند و این جام جهانی فشرده‌ترین جام جهانی از زمان افتتاحیه مسابقات در سال 1930 است.
  5. جام جهانی 2022 اولین جام جهانی زمستانی در نیمکره شمالی خواهد بود. این مسابقات در ماه های نوامبر و دسامبر برای جلوگیری از گرمای شدید تابستان قطر برگزار می شود.
  6. لوسیل، شهری که میزبان فینال جام جهانی 2022 خواهد بود، شهری برنامه ریزی شده چند میلیارد دلاری است که قبل از سال 2006 اصلا وجود نداشت.
  7. یکی از استادیوم‌های میزبان جام جهانی 2022 با استفاده از مواد بازیافتی در طراحی مدولار ساخته می‌شود تا بتوان آن را پس از مسابقات برچید و تغییر کاربری داد.
  8. قطر کوچکترین کشوری است که تا کنون میزبان مسابقات جام جهانی بوده است.
  9. در حالی که 32 تیم برای مسابقات 2022 واجد شرایط خواهند بود، این تعداد در سال 2026 به 48تیم خواهد رسید.
  10. تا کنون 21 بار جام جهانی برگزار شده است. برزیل با پنج عنوان بیشترین قهرمانی را در اختیار دارد. ایتالیا و آلمان هر کدام با 4 برد در رده های بعدی هستند.

ابعاد زمین فوتبال؛ طول و عرض استاندارد زمین فوتبال چند متر است؟

ابعاد زمین فوتبال؛ طول و عرض استاندارد زمین فوتبال چند متر است؟

 

در این مقاله ابعاد زمین فوتبال توضیح خواهیم داد. اگر می خواهید طول و عرض زمین فوتبال ر بدانید با ما همراه باشید.

ابعاد زمین فوتبال چقدر باید باشد؟

طبق قوانین و مقررات فوتبال فیفا، طول زمین فوتبال برای بازی های بین المللی باید طولی بین 100 تا 110 متر و عرضی بین 64 تا 75 متر داشته باشد. برای بازی های داخلی هم طول و عرض زمین فوتبال باید به ترتیب 90 تا 120 متر و 45 تا 90 متر باشد. همچنین تحت هیچ شرایطی نباید زمین فوتبال مربعی انتخاب شود.

اگر ابعاد زمین فوتبال را با خطوط عرضی به سه قسمت مساوی تقسیم کنیم:


۱.منطقه دفاع

در منطقه دفاعی زمین فوتبال که محوطه جریمه هر تیم در آن قرار دارد هر حرکتی در نتیجه مسابقه موثر بوده و ممکن است منجر به گل شود. در این منطقه دروازه بان ، مدافع جلو ، مدافع آزاد (لیبرو) و دو مدافع کنار باید حضور داشته باشند. هافبک ها برای کمک به مدافعین نیز در این منطقه می توانند رفت و آمد داشته باشند.


2.منطقه حمله

منطقه حمله که در واقع منطقه دفاع تیم حریف محسوب می شود نیز محوطه جریم تیم مقابل در آن قرار دارد. در این ناحیه مهاجمین کنار و مهاجم نوک، هافبک ها و گاها مدافع آزاد یا یکی از مدافعین کنار در آن حضور دارند. در این منطقه که بسیار حساس است دروازه حریف مورد هدف گل قرار گرفته و سرعت بازی بالاتر است زیرا می بایست با بالابردن کیفیت بازی مدافعان حریف را پشت سر گذاشته و با وارد کردن توپ فوتبال در دروازه مقابل به هدف اصلی بازی فوتبال برسند.

۳.منطقه یک سوم میانی زمین فوتبال

سازماندهی حرکت گروهی تیم ها به کمک مدافعین و هافبک ها و همچنین مهاجمین بیشتر در این منطقه بازی ساز انجام می گیرد. یک سوم میانی زمین فوتبال، ناحیه بی طرف برای دو تیم است که با تقویت بازی و کسب برتری در این قسمت توسط مربیان نتیجه بهتری در بازی اتفاق خواهد افتاد. اهمیت این منطقه از بازی بیشتر از دو منطقه دفاعی و حمله است به همین علت فوتبالیستها بیشتر تمایل به بازی در قسمت یک سوم میانی زمین فوتبال دارند. بازیکنانی که در این منطفه از زمین بازی قرار میگیرند با وجود داشتن وظایف متعدد و آزادی عمل بیشتر در جریان بازی تبدیل به فوتبالیست هایی تکنیکی تر و آماده تر می شوند. فضاسازی برای بازی هجومی در ناحیه حمله به تیم مقابل و جلوگیری از رسیدن توپ به منطقه دفاع تیم خودی از وظایف چندگانه هافبک ها در این منطقه است.

نحوه خط کشی زمین فوتبال

علامت گذارى زمین فوتبال با خطوط سفید مشخص شده است. خطوط بلند مرز زمین را مشخص کرده و خطوط کوتاه مناطق هدف را نشان می دهند. ضخامت کلیه خطوط نباید بیشتر از ۱۲ سانتی متر باشد.
در خط کشی زمین بازى به وسیله خط میانى به دو نیمه مساوی تقسیم می شود. بازیکنان هر تیم تا زمانی که بازی شروع نشود باید در زمین خود مانده و اجازه ندارند از این خط عبور کنند.

خط کناری زمین بازی فوتبال

طبق استانداردهای فیفا محوطه زمین فوتبال را نشان می دهد که بازی در آن در جریان است. توپی که از این خط رد شود، باید با یک پرتاب دست بازیکن حریف به بازی برگردد. خط عرضی زمین نیز خط دروازه نامیده می شود که اگر توپ از این خط عبور کند، طبق مقررات فوتبال یا با ضربه دروازه یا با کرنر به بازی بازمی گردد.
قسمتی از حاشیه زمین فوتبال مخصوص محوطه فنی زمین بازی است که گاها با خط چین مشخص شده و روبروی نیمکت ذخیره‌های تیم می باشد که مربی هر تیم اجازه دارد از آن قسمت نکاتی را به بازیکنان تیمش گوشزد کرده و تیم خود را هدایت کند.

دایره وسط زمین فوتبال برای چیست؟

دایره وسط زمین فوتبال و اهمیت آن در اندازه زمین فوتبال

مرکز زمین نقطه ای کوچک و توپر است که در وسط خط میانى مشخص شده و یک دایره به شعاع ۹.۱۵ متر با مرکزیت آن رسم شده است. این دایره وسط زمین فوتبال مشخص کننده حداقل فاصله بازیکنان حریف در شروع حمله می باشد. توپ طبق قانون بازی بر روی نقطه مرکزی قرار گرفته و بازی از آن نقطه آغاز می شود و بازیکنان حریف می بایست خارج از این دایره وسط زمین منتظر شروع بازی باشند.
همچنین اگر آخر بازی فوتبال به ضربات پنالتی جهت تعیین برنده بازی کشیده شود بازیکنان به غیر از دو دروازه بان و بازیکن ضربه زن فعلی باید در این دایره قرار بگیرند.

اندازه محوطه جریمه فوتبال

در جلوی هر دروازه محوطه مستطیل شکلی به عرض ۱۸ یارد معادل ۱۶.۵ متر و طول ۴۰.۳ متر، از خط دروازه، مشخص شده است که به محوطه جریمه یا به اصطلاح معمول محوطه هجده قدم یا منطقه پنالتی زمین فوتبال معروف است. این منطقه دارای چندین کارکرد است که برجسته ترین آنها مشخص کردن محدوده ای است که دروازه بان می تواند توپ را کنترل کند یعنی توپ را با دست لمس کرده و یا بگیرد و همچنین خطا بر روی بازیکنان حریف در این محوطه هجده قدم با ضربه پنالتی توسط داور فوتبال جریمه می شود.
خط های دیگر در این منطقه موقعیت توپ یا بازیکنان را در ضربات ایستگاهی، ضربه های دروازه، ضربات پنالتی و ضربات کرنر مشخص می کند.
اگر از نقطه مرکزی محوطه جریمه فوتبال، دایره ای به شعاع ۹.۱۵ رسم کنیم، قسمتی از آن دایره همان قوس پنالتی مشخص شده بالای محوطه جریمه می باشد و این دایره قرینه همان دایره وسط زمین بوده که تا خط مشخص شده خط دروازه تکمیل می شود. نیم دایره جلوی محوطه جریمه، جزء محوطه جریمه و قوانین مربوط به آن محسوب نمی شود.

کاربرد محوطه شش قدم در فوتبال

محوطه شش قدم، محوطه کوچکتری در جلوی دروازه است که با فاصله ۶ یارد معادل ۵٫۵ متر در ۱۱ متر وجود دارد. می‌بایست ضربات شروع مجدد بازی در هنگام خروج توپ از خط عرضی زمین فوتبال از داخل محوطه شش قدم زده شود. مثلا زمانی که ضربه دروازه اعلام می شود همه بازیکنان می بایست خارج از این محوطه حضور داشته باشند و تا زمانیکه توپ از محوطه جریمه خارج نشده به این مکان وارد نشوند.

منطقه کرنر در زمین فوتبال

در ۴ گوشه زمین قوس کرنر با شعاع یک متر برای مشخص کردن جایگاه قرارگیری توپ جهت زدن ضربه کرنر نیز مشخص شده است و در هر طرف پرچم کرنر نیز جایگاه آن را مشخص می کند. زمانی که توپ توسط بازیکنان خودی از خط دروازه عبور کند ضربه کرنر از منطقه تعیین شده کرنر توسط بازیکنان حریف، بازی را دوباره به جریان می اندازد.

سوالات متداول درباره ابعاد زمین

مساحت زمین فوتبال چقدر است؟

یک زمین فوتبال 120 یارد (109.728 متر) طول و 53.3 یارد (48.73 متر) عرض دارد. ابعاد کل زمین فوتبال 5351.21 متر مربع است.

ابعاد زمین فوتبال آزادی چقد است؟

ابعاد زمین فوتبال استادیوم آزادی برابر ۱۱۰ متر در ۷۵ متر است.


مقالات مرتبط:


دسته بندی های مرتبط:

محصولات مرتبط با مطلب

%
در حال انبارگردانی
ناموجود

نظر شما در رابطه با این مطلب چه بود و چه امتیازی به آن می دهید؟

خرید تلفنی پشتیبانی آنلاین

سبد خرید

تومان تا تبدیل شدن به کاربر
در پایان این خرید، شما تومان برای خرید بعدی شارژ هدیه می گیرید
رنگ: - سایز:
%
تومان
تعداد
سبد خرید شما خالی است.
در حال بارگذاری...