در حال بارگذاری...
محل بنر مناسبتی
قوانین فوتبال: تمام قوانین 17 گانه فدراسیون فوتبال

قوانین فوتبال: تمام قوانین 17 گانه فدراسیون فوتبال


قوانین 17 گانه فوتبال فیفا مقررات رسمی حاکم بر بازی فوتبال است که برای تضمین بازی جوانمردانه، ایمنی و ثبات در بین بازیکنان، تیم ها و داوران طراحی شده اند. قوانین جنبه های مختلف بازی مانند زمین بازی، توپ، بازیکنان، داور، مدت زمان مسابقه، شروع ابتدای مسابقه و شروع مجدد بازی، روش گلزنی، قانون آفساید، خطاها و تخلفات را در بر می گیرد. ضربات آزاد، ضربات پنالتی، پرتاب، ضربات دروازه، کرنر و محوطه فنی. قوانین و مقررات فوتبال به‌طور دوره‌ای توسط هیئت بین‌المللی فوتبال (IFAB) که از نمایندگانی از فیفا و چهار اتحادیه بریتانیا تشکیل شده است، به‌روزرسانی می‌شود. این هیئت متشکل از هشت عضو است که چهار نفر از آنها از فیفا و چهار عضو دیگر از انگلیس، اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز - همه کشورهایی که در توسعه این ورزش سهیم بوده‌اند. آخرین بازبینی قوانین در مارس 2021 تصویب شد و در 1 ژوئیه 2021 لازم الاجرا شد. نکته قابل توجه این است که اگرچه فیفا مجموعه ای از قوانین را منتشر می کند، اما اغلب توسط لیگ ها و سازمان های ملی و منطقه ای اصلاح می شوند. با این کار، باید اطمینان حاصل کنید که با مربی، بازیکنان دیگر یا مدیر لیگ خود در مورد قوانینی که از هنجار منحرف می‌شود، پرس و جو کنید.

قوانین و مقررات فوتبال

IFAB در حال حاضر 17 قانون فوتبال را که استاندارد هر بازی حرفه‌ای یا بین‌المللی است، تأیید می‌کند، که به شرح زیر است:

قوانین فوتبال چمن

قانون 1: زمین بازی

فوتبال را می توان روی چمن یا چمن مصنوعی بازی کرد، اما سطح آن باید سبز رنگ باشد. زمین باید مستطیل شکل باشد و با دو خط کوتاه عرضی (خطوط هدف) و دو خط بلند طولی خطوط لمسی) مشخص شود. این میدان به دو نیم مساوی تقسیم می شود که خط نیمه جداکننده از نقاط میانی هر خط طولی زمین می گذرد. در نقطه میانی خط نیمه راه، یک نقطه مرکزی مشخص است که توسط یک دایره مرکزی خط‌دار به شعاع 10 یارد (9.15 متر) احاطه شده است. بازیکنان حریف مجاز به ورود به این دایره در هنگام شروع بازی تیم مالک توپ نیستند. طول خط لمسی باید بیشتر از طول خط دروازه باشد.

مقررات اندازه ها و طول خط کشی ها عبارتند از:

اندازه گیری ابعاد زمین فوتبال، از خارج خطوط انجام می شود زیرا خطوط بخشی از منطقه ای هستند که آنها را در بر می گیرند. علامت پنالتی از مرکز علامت تا لبه پشتی خط دروازه اندازه گیری می شود.

خط طولی: حداقل 90 متر (100 یارد)، حداکثر 120 متر (130 یارد)

عرض (خط دروازه): حداقل 45 متر (50 yds)، حداکثر 90 متر (100 yds).

ابعاد دروازه فوتبال که در انتهای زمین قرار دارد برابر هشت یارد (7.32 متر) است.

شش یارد (5.5 متر) از هر تیرک دروازه در امتداد خط دروازه و شش یارد خارج از زمین (عمود بر خط دروازه) جعبه دروازه است.

امتداد 18 یارد (16.5 متر) از هر تیرک دروازه در امتداد خط دروازه و 18 یارد خارج از زمین (عمود بر خط دروازه) جعبه پنالتی است.

در هر محوطه جریمه، یک نقطه پنالتی در فاصله 11 متری (12 یاردی) از نقطه میانی بین تیرک دروازه ها ایجاد می شود.

همه خطوط باید دارای عرض یکسانی باشند که نباید بیش از 12 سانتی متر (5 اینچ) باشد. خطوط دروازه باید هم عرض تیرک دروازه و تیر عرضی باشد.

منطقه کرنر (ناحیه گوشه) با یک چهارم دایره و شعاع 1 متر از هر تیرک پرچم گوشه ای که در داخل زمین بازی کشیده شده است، تعریف می شود. در هر یک از چهار گوشه کرنر میدان یک پرچم گوشه ای به ارتفاع پنج فوت (1.5 متر) قرار دارد.

در مسابقات بین المللی: طول (خط لمسی) حداقل 100 متر (100 yds) حداکثر 110 متر (120 yds) طول (خط دروازه): حداقل 64 متر (70 yds) حداکثر 75 متر (80 yds)

قانون 2: توپ

توپ فوتبال باید کروی شکل باشد و از چرم یا یک جنس مشابه دیگر ساخته شده باشد. محیط آن باید در محدوده 27 تا 28 اینچ باشد. این قانون فقط برای مسابقات رسمی مجاز است، زیرا لیگ های جوانان اغلب از توپ فوتبال کوچکتری استفاده می کنند که برای کودکان مناسب تر است.

تعداد بازیکنان فوتبال

قانون 3: تعداد بازیکنان

مسابقات معمولاً توسط دو تیم 11 نفره انجام می شود. با دروازه بان در مجموع 11 بازیکن در زمین فوتبال گنجانده شده است. اگر یک تیم نتواند حداقل هفت بازیکن را در زمان مسابقه به میدان بفرستد، بازی لغو می شود. تیم های کمتر از 11 نفر را می توان در لیگ های جوانان که در آن تیم های کوچکتر به عنوان ابزار توسعه استفاده می شود، مشاهده کرد. بازی‌هایی که فیفا تحریم کرده است، به استثنای بازی‌های دوستانه، معمولاً به سه تعویض در هر بازی محدود می‌شوند.

اکثر لیگ های جوانان تعداد نامحدودی تعویض را مجاز می دانند که باید قبل از شروع مسابقه روی کارت بازی ذکر شود، در غیر این صورت آن بازیکنان واجد شرایط نیستند. تعویض ها فقط در نیمه راه و با تایید داور و پس از اینکه بازیکنی که ساب اوت می شود زمین را ترک کرد می تواند وارد شود. دروازه بان ممکن است با هرکسی در زمین یا هر تعویضی واجد شرایط روی نیمکت در طول توقف بازی تعویض شود.

قانون 4: تجهیزات بازیکنان

طبق قوانین و مقررات فوتبال همه بازیکنان ملزم به استفاده از لوازم فوتبال مانند پوشیدن لباس فوتبال، شلوارک، کفش فوتبال، ساق پا، جوراب و گیره هستند. جوراب ها باید محافظ ساق پا را به طور کامل بپوشانند. اگر داور تجهیزات بازیکن را ایراد دار تشخیص دهد، می تواند بازیکن را تا رفع مشکل اخراج کند.

قانون 5: داور

داور در زمین اقتدار کامل است و حرف او قانون است. اگر تصمیم داور را زیر سوال ببرید، می توانید صرفاً به دلیل مخالفت بیشتر تنبیه شوید.

تصمیمات در حد توان داور بر اساس قوانین بازی و «روح بازی» و بر اساس نظر داوری خواهد بود که اختیار انجام اقدامات مقتضی در چارچوب قوانین فوتبال را داشته باشد. از بازی تصمیمات داور در مورد حقایق مربوط به بازی، از جمله اینکه گل زده شده یا خیر و نتیجه مسابقه، قطعی است. تصمیمات داور و سایر مسئولان مسابقه باید همیشه محترم شمرده شود.

جرم شدیدتر را از نظر تحریم، شروع مجدد، شدت آسیب جسمانی و تأثیر تاکتیکی، زمانی که بیش از یک تخلف همزمان رخ دهد، مجازات می کند. اقدامات انضباطی را علیه بازیکنانی که به خاطر تخلفات احتیاطی و اخراج متهم هستند، اتخاذ می کند. این اختیار را دارد که از ورود به زمین بازی برای بازرسی قبل از بازی تا خروج از زمین بازی پس از پایان مسابقه (شامل پنالتی ها) اقدامات انضباطی انجام دهد. اگر قبل از ورود به زمین بازی در شروع مسابقه، بازیکنی مرتکب تخلف اخراج شود، داور این اختیار را دارد که از شرکت بازیکن در مسابقه جلوگیری کند. داور هر گونه تخلف دیگر را گزارش خواهد کرد این قدرت را دارد که کارت های زرد یا قرمز نشان دهد و در صورتی که قوانین مسابقه اجازه می دهد، بازیکن را به طور موقت از ورود به زمین بازی در شروع مسابقه تا پایان بازی از جمله در فاصله نیمه، وقت اضافه اخراج کند.

قوانین داوری فیفا

قانون 6: کمک داوران

کمک داور در درجه اول مسئول کمک به داور در انجام وظایفش است - این شامل علامت دادن با پرچم زمانی است که توپ از بازی خارج می شود، زمانی که بر روی بازیکنی خطا می شود یا زمانی که بازیکنی در موقعیت آفساید قرار دارد.

دو کمک داور، یک داور چهارم، دو کمک داور اضافی، یک کمک داور ذخیره، یک کمک داور ویدیویی (VAR) و حداقل یک کمک VAR (AVAR) ممکن است برای مسابقات تعیین شوند. آنها به داور کمک خواهند کرد تا مسابقه را مطابق با قوانین بازی کنترل کند، اما تصمیم نهایی همیشه توسط داور خواهد بود. داور، کمک داوران، داور چهارم، کمک داوران اضافی و کمک داور ذخیره مسئولین بازی هستند. VAR و AVAR مسئولین مسابقه (VMOs) "ویدیویی" هستند و مطابق با قوانین بازی و پروتکل VAR به داور کمک می کنند.

قانون 7: مدت زمان مسابقه

یک مسابقه فوتبال شامل دو نیمه 45 دقیقه ای است که به تشخیص داور برای هر یک وقت اضافه تعیین می شود. نیمه‌ها با یک بازه زمانی از هم جدا می‌شوند که بیش از 15 دقیقه نباشد. وقت اضافه عموماً با تصمیم داور در مورد زمان صرف شده در طی بازی به دلیل تعویض ها و مصدومیت بازیکنان مطابقت دارد. مقدار وقت اضافه در پایان هر دوره 45 دقیقه ای در نیم خط اعلام و نمایش داده می شود. اگرچه فوتبال محدودیت زمانی مشخصی دارد، اما در نهایت به داور بستگی دارد که چه زمانی یک مسابقه را پایان دهد.

قانون 8: شروع ابتدای مسابقه فوتبال و شروع مجدد بازی

شروع به طور کلی با پرتاب سکه توسط داور تعیین می شود، به این ترتیب تیم برنده می تواند انتخاب کند که با توپ شروع کند یا اینکه به کدام دروازه حمله کند. سپس به تیم بازنده هر انتخابی که برنده انتخاب نمی کند، داده می شود. شروع بازی با کاشت توپ در نقطه میانی زمین در ابتدای هر نیمه و نیز بعد از هر گل زده آغاز می شود. اگر یک تیم گلی را به ثمر رساند، به تیم حریف فرصت داده می شود تا بازی را از مرکز خط میانی از سر بگیرد.

قانون 9: توپ در داخل و خارج از بازی

وقتی توپ به طور کامل از خط دروازه یا خط طولی عبور کند، خارج از بازی است. همچنین اگر داور بازی را به هر دلیلی متوقف کند، خارج از بازی است. اگر به هر دلیلی توپ به چارچوب دروازه یا داور برخورد کرد و در داخل دروازه و خطوط لمسی (خط طولی) باقی ماند، همچنان در بازی است.

قانون 10: روش امتیازدهی

در قوانین فوتبال ذکر شده است؛ گل زمانی به ثمر می رسد که کل توپ از خط دروازه در چارچوب دروازه عبور کرده باشد. در پایان مسابقه، تیمی که بیشترین گل را زده باشد، برنده است، بدون نیاز به وقت اضافه.

قانون 11: آفساید

زمانی که بازیکن مهاجم، توپ را پاس می دهد در حالی که در نیمه حریف قرار دارد، هم تیمی های او باید در یک سطح یا عقب تر از مدافع دوم تا آخرین نفر حریف باشند. در غیر این صورت خطای آفساید اعلام می شود.

خطاها در قوانین فوتبال

قانون 12: خطاها و رفتار نادرست

در قوانین و مقررات فوتبال یک ضربه آزاد مستقیم زمانی اعلام می شود که بازیکن موارد زیر را انجام دهد:

  • لگد زدن یا تلاش برای لگد زدن به حریف
  • ضربه زدن به حریف یا تلاش برای ضربه زدن به حریف
  • به سمت حریف پریدن
  • حریف را متهم کردن
  • توپ را با دست زدن
  • حریف را هل دادن
  • به پای حریف تکل زدن
  • حریف را با دست نگه داشتن
  • تف به طرف حریف انداختن
  • عمدا توپ را نگه داشتن

اگر هر یک از این خطاها توسط بازیکنی در محوطه جریمه تیمش انجام شود، ضربه پنالتی به تیم مقابل تعلق می گیرد. ضربات آزاد غیرمستقیم در صورتی تعلق می گیرد که بازیکن موارد زیر را انجام دهد:

  • به شکل خطرناکی بازی کردن
  • مانع از پیشرفت و حرکت رو به جلو حریف شدن
  • دروازه بان را از رها کردن توپ از دستان خود باز داشتن
  • مرتکب هر تخلف غیرقابل ذکر دیگری شدن

کارت زرد به عنوان اخطار به بازیکن تعلق می گیرد و می تواند برای تخلفات زیر صادر شود:

  • رفتار غیر ورزشی
  • مخالفت با گفتار یا عمل
  • نقض مداوم قوانین بازی
  • تاخیر در شروع مجدد بازی
  • عدم رعایت فاصله لازم هنگام شروع مجدد بازی با ضربه کرنر، ضربه آزاد یا پرتاب
  • ورود به زمین بازی بدون اجازه داور
  • ترک عمدی زمین بازی بدون اجازه داور

کارت قرمز برای اخراج بازیکن از زمین استفاده می شود و می تواند برای تخلفات زیر صادر شود:

  • بازی ناپاک جدی
  • رفتار خشونت آمیز
  • تف کردن به طرف حریف یا هر شخص دیگری
  • محروم کردن تیم مقابل از یک گل یا یک موقعیت واضح گلزنی با دست زدن عمدی توپ (دروازه بان استثناست)
  • محرومیت از فرصت گلزنی آشکار به حریف در حال حرکت به سمت دروازه بازیکن توسط یک تخلف که مجازات آن ضربه آزاد یا ضربه پنالتی است.
  • استفاده از زبان و/یا حرکات توهین آمیز
  • دریافت اخطار دوم (کارت زرد) در همان مسابقه

قانون 13: ضربات آزاد

ضربه آزاد به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود. یک ضربه مستقیم را می توان بدون لمس بازیکن دیگر مستقیماً به دروازه حریف شلیک کرد. ضربه آزاد غیر مستقیم با بالا بردن دست داور در حین ضربه نشان داده می شود. یک ضربه غیرمستقیم تنها زمانی می تواند وارد دروازه شود که قبل از ورود به دروازه توسط بازیکن دیگری لمس شده باشد. برای هر دو نوع ضربه، توپ باید ثابت باشد.

ضربه پنالتی در فوتبال

قانون 14: ضربه پنالتی

طبق قوانین و مقررات فوتبال یک ضربه پنالتی زمانی اعلام می شود که بازیکن دفاعی روی بازیکن مهاجم خطا کند یا در محوطه جریمه تیمش توپ دستی انجام دهد. ضربه پنالتی در نقطه پنالتی قرار می گیرد و همه بازیکنان هر دو تیم باید در حین ضربه خارج از محوطه جریمه بمانند. آنها ممکن است بلافاصله پس از گرفتن عکس وارد جعبه شوند. دروازه بان ممکن است قبل از زدن ضربه به صورت افقی در امتداد خط دروازه حرکت کند، اما ممکن است تا زمانی که توپ زده نشود از خط خارج نشود.

قانون 15: پرتاب

زمانی که تیم مالک توپ را خارج از محدوده از روی خط لمسی بازی کند، یک پرتاب به دست می آید. در حین پرتاب، بازیکن باید توپ را با هر دو دست به طور همزمان رها کند و هر دو پا را محکم روی زمین نگه دارد. در صورت عدم رعایت این شرایط، بازی متوقف می شود و پرتاب به تیم مقابل داده می شود. بازیکنان مجاز به گلزنی مستقیم در پرتاب توپ نیستند.

قانون 16: ضربه گل

یک ضربه گل زمانی اعلام می شود که تیم مهاجم توپ را خارج از محدوده و روی خط دروازه تیم دفاعی بازی کند. پس از خارج شدن توپ از بازی، مدافع یا دروازه بان می تواند توپ را در هر نقطه ای از محوطه دروازه شش قدم قرار دهد و توپ را به بازی بازگرداند.

قانون 17: ضربه گوشه ای

زمانی که تیم دفاعی توپ را خارج از تیم تهاجمی بازی کند، یک ضربه کرنر برای تیم تهاجمی اعلام می شود. بر اساس قوانین فوتبال بازیکنان می توانند مستقیماً از ضربه کرنر گل بزنند.

جمع بندی قوانین فوتبال

هر مربی یا داور فوتبال یا شخصی که برای آموزش فوتبال یا گرفتن اطلاعات به او مراجعه می کنید باید حتما دانش و درک گسترده ای از قوانین به روز فیفا داشته باشد، چون استفاده از آنها یک نیاز اساسی در ارائه یک بازی استاندارد و حرفه ای است.

هر سال، هیئت حاکمه بین المللی فوتبال، کتابی با عنوان "قوانین بازی" را بازبینی و به روز می کند. این 17 قانون بر همه چیز، از نحوه تعریف خطا گرفته تا نوع لباسی که بازیکنان ممکن است بپوشند، حاکم است. گاها فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) ممکن است تغییرات جزئی یا عمده ای در کتاب قوانین ایجاد کند که افراد حرفه ای باید به آنها آگاهی کامل داشته باشند.

سایت Rulesofsport.com نکات تکمیلی هم در زمینه قوانین فوتبال ارائه کرده است که پیشنهاد می‌کنیم که آن را هم مطالعه کنید.


مقالات مرتبط:


دسته بندی‌های مرتبط:

محصولات مرتبط با مطلب

%
در حال انبارگردانی
ناموجود

نظر شما در رابطه با این مطلب چه بود و چه امتیازی به آن می دهید؟

خرید تلفنی پشتیبانی آنلاین

سبد خرید

تومان تا تبدیل شدن به کاربر
در پایان این خرید، شما تومان برای خرید بعدی شارژ هدیه می گیرید
رنگ: - سایز:
%
تومان
تعداد
سبد خرید شما خالی است.
در حال بارگذاری...