در حال بارگذاری...
محل بنر مناسبتی
راهنمای خرید اسکیت برد برای افراد مبتدی و حرفه ای

راهنمای خرید اسکیت برد برای افراد مبتدی و حرفه ای


راهنمای خرید اسکیت برد

راهنمای انتخاب اسکیت برد


در انتخاب اسکیت برد مناسب، حتما به تجهیزات جانبی آن نیز فکر کنید. مواردی از جمله مجهز بودن به کلاه ایمنی، زانوبند، آرنج بند و محافظ مچ دست از نکات اولیه خرید اسکیت برد می باشد. پوشش محافظ سر، می تواند برای خیابان سواری با اسکیت بورد، کافی باشد. اما افتادن روی رمپ مخصوص اسکیت برد، داستان متفاوتی است که ایمنی قبل از وقوع حادثه را می طلبد. نگران متفاوت به نظر رسیدن، نباشید! فقط لحظه ای تصور کنید که از روی تخته اسکیت افتاده اید و روی زانوها سر می خورید و دیگر تعادلی ندارید. حالا کلاه ایمنی را ترجیح می دهید یا زانوبندتان را یا هر دو؟!

استایل اسکیت برد چگونه است؟

اسکیت بورد بدون توجه به سطح مهارت می تواند یک فعالیت سرگرم کننده باشد. استایل های مختلفی از اسکیت بورد هست که برای هر نوع، گزینه برتری وجود دارد. پس از انتخاب تخته مناسب برای نوع اسکیت که می خواهید انجام دهید، تنها چیزی که باقی می ماند این است که دنده را بچرخانید و به نقطه مورد علاقه خود ضربه بزنید!
با پیشرفت زمان، افراد سبک های اسکیت بورد را متحول می کنند. آنها می توانند تحت تأثیر عوامل قابل توجهی مانند تکامل فرهنگی-اجتماعی، رسانه های جمعی، موسیقی، فناوری، سطح مهارت فردی و تأثیرگذاری اسپانسرینگ  قرار بگیرند. در اینجا برخی از محبوب ترین سبک های اسکیت بورد که توسط مردم در سراسر جهان استفاده می شود، آورده شده است.

اسکیت برد سبک فری استایل

7  استایل محبوب اسکیت بورد

آیا شما تونی هاوک بعدی هستید یا رادنی مولن؟ ابتدا باید سبک اسکیت بردی را که می خواهید امتحان کنید، پیدا کنید. روش های زیادی وجود دارد که می توانید یک اسکیت بورد برای سبک سواری خود انتخاب نمایید. اما اساساً سبک های اسکیت برد به دو دسته تقسیم می شوند: اسکیت بورد برای انجام برخی ترفندها و هنرهای نمایشی و اسکیت بورد به عنوان وسیله حمل و نقل و جابه جایی.

1. اسکیت برد فری استایل
سبک آزاد از قدیمی ترین استایل های اسکیت بورد می باشد. دهه 1950 زمانی که موج سواران شرایط ایده آلی برای موج سواری نداشتند، به جایگزین های بزرگی اندیشیدند و همان تکنیک های روی آب را با اسکیت برد به روی زمین های صاف اجرا کردند. ترفندهایollies ، shove-it و سواری دستی به تدریج به مانورهای چشمگیری تبدیل شدند که بر روی زمین های مسطح و در سطح حرفه ای انجام می شد. در دهه های 70 و 80 روال های فنی، خلاقانه و روانتری توسط اسکیت بازان این سبک، اتفاق افتاد.
برخی از ترفندهای رایج سبک اسکیت برد آزاد: 360 Spin ، Bigspin ، Butter Flip ، Fan Flip ، Handstand ، M-80 ، Manual ، Ollie ، Pogo  و Shuvit هستند.

سبک ورت در اسکیت برد

2. اسکیت برد سبک ورت Vert
اسکیت بورد Vert نوعی استایل هوایی است که شامل انتقال اسکیت از یک سطح افقی به یک سطح عمودی می باشد، مانند سوار شدن در سطح شیب دار، رمپ، نیمه لوله، کاسه ای (U شکل) یا حتی استخر شنا. زمانی موج سواران در دهه 1970 برای شبیه سازی موج سواری خود از ترفندهای عمودی رفتن بر دیواره های استخر ها شروع به فعالیت کردند، سبک ورت آغاز شد. پرواز در هوا از دیواره عمودی یکی از خالصترین هیجاناتی است که در اسکیت بازی وجود دارد و به همین دلیل اسکیت بورد vert محبوبیت بیشتری پیدا کرد. اسکیت بازان حرفه ای شروع به توسعه کرده و ترفندهایی مخصوص ایجاد کردند. این استایل ورت در مسابقات مانند X Games و Maloof Money Cup گنجانده شده است.

3. اسکیت برد خیابانی
اسکیت بورد خیابانی در یک محیط شهری انجام می شود و اسکیت سواران از موانعی مانند پله، نرده، نیمکت، دیوارهای کوتاه، میزهای پینگ پنگ سنگی در پارک ها و جدول های حاشیه خیابان ها و میدان ها برای اجرای ترفندها و به عنوان زمین بازی خود استفاده می کنند. این سبک در اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990 به شهرت رسید و به سطح حرفه ای ارتقا یافت. اسکیترها با کمک هرگونه اجسام یا سازه های مقاوم، تکنیک های خود را اجرا می کنند. Kickflips ،hardflips  ،Benihana  ، 5-0 Grind ، Backside از ترفندهای رایج اسکیت برد هستند که اغلب در اسکیت خیابانی انجام می شوند.

پارک اسکیت برد

4. پارک اسکیت برد
اسکیت بورد پارک به انواع سبک های فرعی گفته می شود که در محوطه ای مخصوص شامل لوله ها، ربع لوله ها، نرده ها، صندوق های سرگرم کننده، رمپ های عمودی، هرم ها، سطوح شیبدار، استخرها، کاسه های U شکل، ستون های راه پله و هر تعداد اشیا دیگر انجام می شود. این پارک ها برای اسکیت باز، به صورت هدفمند ساخته شده و علاوه بر تطبیق پذیری، فضایی ایمن را نیز برای همه فراهم می کند، جایی که آنها با قانون به دلیل تعدی یا آسیب رساندن به اموال عمومی یا خصوصی مشکلی نخواهند داشت.
اولین پارک اسکیت در جهان، Surf City در توسان، آریزونا، در سال 1965 ایجاد شد. این پارک اسکیت دارای رمپ های بتونی بود و توسط Arizona Surf City Enterprises، اداره می شد و چون برخلاف سایر ورزش های سازمان یافته، اسکیت بورد هیچ قوانین و مقررات مشخصی نداشت، بنابراین اسکیت پارک ها هم بر اساس هیچ الگوی استانداردی طراحی نشدند. آنها توسط طراحان به طور خاص برای چالش های منحصر به فرد ایجاد شده اند.

5. استایل اسکیت برد کروزر
کروزر نوعی سبک اسکیت است که سوارکاران برای مدت زمان طولانی بدون توقف و انجام ترفندها بر آن سوار می شوند. لانگ بوردها و کروزرها دارای پهنای تخته ها و فاصله محوری وسیع تری هستند که به اسکیت بازان اجازه می دهد تا سریعتر، طولانی تر، راحت تر و با کنترل بیشتری نسبت به اسکیت بوردهای معمولی ترفندهای سرگرم کننده داشته و مسیرهای رفت و آمد خود را بدون هیچ هزینه ای طی کنند.

 

7. اسکیت برد آفرود off-road
سبک اسکیت آفرود، ایده آل برای علاقه مندان به ماجراجویی است و بسیار سرگرم کننده است و در عین حال می تواند خطرناک باشد. تخته های خاکی برای این سبک سواری بهتر است استفاده شود زیرا این نوع تخته ها تمایل دارند که کفش های سوارکار خود را بهتر بگیرند و چرخ ها نیز دارای آج ضخیمی هستند که با زمین ارتباط قویتری دارند. استایل اسکیت آفرود در زمین های ناهموار مانند مسیرهای شنی، دوره های BMX، زمین های جنگلی یا مسیرهای دوچرخه کوهستان انجام می شود.

6. اسکیت برد در سراشیبی Downhill
اسکیت بورد Downhill یکی دیگر از سبک های غیررقابتی است که اغلب برای دستیابی به کنترل و سرعت مناسب اجرا می شود. همچنین یکی از قدیمی ترین انواع اسکیت بورد است که در اوایل دهه 1970رواج یافت. مانند کروزرها، در این سبک از تخته های بلند استفاده می شود که طول آنها شبیه اسکی های برفی است. یادگیری و درک خوب مهارت های آیرودینامیک، تشخیص سرعت ورودی و نیز چرخش ها و ... به بهبود توانایی های اسکیت سوار در سراشیبی ها کمک کرده و بسیار مفید و کاربردی است.

 

تفاوت کفش اسکیت و اسکیت برد

تفاوت اسکیت برد با اسکیت کفشی چیست؟

اسکیت رولر یا همان اسکیت کفشی و اسکیت برد بسیار شبیه هم هستند و هر دو فعالیت، شامل حرکت و حفظ تعادل روی چرخ های نورد است. هنگام اسکیت بورد، باید بر روی تخته ای که محکم به چرخ ها متصل است حرکت کنید. بنابراین، با استفاده از هر دو پا می توانید حرکت اسکیت بورد را کنترل کنید. اما در اسکیت غلتکی کفشی اینگونه نیست. در Roller skating، شما باید دو مجموعه چرخ را کنترل کنید، این چرخ ها، دارای کفش هستند که محکم پاها را در بر می گیرند. اما در اسکیت بورد از نظر جسمی بدن شما به هیچ جای تخته متصل نیست.
در اسکیت غلتکی، در مجموع چهار چرخ وجود دارد که حفظ تعادل حرکت چرخ ها خصوصاً برای مبتدیان آسان است و سرعت نیز قابل کنترل می باشد. به طور کلی، در اسکیت کفشی، شروع کار دشوار است و متوقف کردن آن نیز به تمرین نیاز دارد. اما در نهایت، به راحتی می توانید از پس آن برآیید. اما ایستادن بر روی اسکیت بورد بسیار آسانتر است ولی توقف اسکیت بورد، به ویژه در سرعت بالا، تمرین و مهارت زیادی را می طلبد.
کفش اسکیت دارای ترمز است و استاپ کردن حرکت با آن بسیار راحت می باشد ولی اسکیت بورد ترمز ندارد و پاها را هم بر روی تخته اسکیت، کنار هم به پهلو باید گذاشت که در اینصورت حفظ تعادل و کنترل سرعت بسیار سخت تر می شود و به همین دلیل مهارت کنترل را باید بیاموزید.
وقتی صحبت از ترفندها و پرش های معکوس و تکنیک های نمایشی می آید، با اطمینان باید گفت که با اسکیت کفشی اختیار دست خودتان است و هیچ فیزیکی را مجبور نیستید دنبال کنید، همان کنترل پاهایتان کافیست. ولی در اسکیت بورد شما در فضای کم تخته قفل شده اید و امکان حرکت آزاد پاها وجود ندارد. پس مهارت و توانایی برای انجام حرکات نمایشی با اسکیت بورد مستلزم تمرینات مستمر و پشتکار است.

اگر در مورد اسکیت کفشی یا همان کفش اسکیت نیاز به اطلاعات بیشتری دارید یا تصمیم به خرید آن گرفته اید، راهنمای خرید کفش اسکیت را مطالعه کنید.

نکات مهم در انتخاب اسکیت بورد منناسب

نکات مهم در انتخاب یک اسکیت برد مناسب

برای خرید یک اسکیت بورد مناسب باید اطلاعاتی در مورد اجزاء آن و نیز سبک تخته اسکیت مناسب با سلیقه و توانایی خود داشته باشید. اطلاعات زیر در انتخاب و خرید گزینه مناسب تر حتما شما را راهنمایی خواهد کرد.

جنس اسکیت

کفی تخته اسکیت (Deck) اصولا از چوب افرا به صورت ورقه ورقه بر روی هم ساخته می شود و تا 7 لایه ضخامت دارند. البته از پشم و شیشه، انگرتیانه، کولار و خیزران هم برای تقویت بیشتر و استحکام قویتر در تولید اسکیت بردها استفاده می شود.

میزان وزن قابل تحمل

هیچ محدودیت رسمی برای وزن افراد در استفاده از اسکیت برد وجود ندارد، اما کیفیت تخته ای که خریداری می کنید بر میزان تحمل وزن تأثیرگذار است. یک تخته اسکیت بورد از جنس افرا حدود 220 پوند (100 کیلوگرم) وزن را بر روی خود تحمل می کند. همچنین، برخی از با دوام ترین چرخ های اسکیت بورد دارای محدودیت وزن تا 250 پوند (113 کیوگرم) هستند.

طول و عرض بر روی تخته اسکیت بورد

طول و عرض تخته اسکیت بورد

توصیه می کنیم از عرض عرشه اسکیت بورد متناسب با اندازه کفشتان شروع کنید. اگر اندازه (40 تا 43) مردانه می پوشید، با پهنای تخته (19 تا 20.5 سانتیمتر) شروع کنید. اگر کفش (44 و بیشتر) می پوشید، توصیه می کنیم تخته ای با عرض بین (20.5 تا 22 سانتیمتر) تهیه کنید.
به طور کلی، اسکیترهایی که ترفندهای ضربه زدن، لبه بلندی ها، میله های تخت و ترفندهای فنی را دوست دارند، معمولاً تخته هایی را در طیف عرض باریک (20 تا 21 سانتیمتر) ترجیح می دهند. کسانی که اسکیت بورد بر روی کاسه های بزرگ، ریل دستی یا اسکیت روی شکاف ها و پله های بزرگ را بازی می کنند، معمولاً با یک تخته بزرگتر (21 تا 23 سانتیمتر) راحت ترند. تخته های عریض نیز برای رفتن از مسیری به سمت مقصد به عنوان وسیله نقلیه بسیار مناسب هستند زیرا یک سکوی ایستاده پایدار و راحت تری را به فرد ارائه می دهند.
نکته: نترسید که اندازه های مختلف را امتحان کنید تا بفهمید چه چیزی برای شما بهتر است. هیچ علم دقیقی در مورد اندازه تخته اسکیت بورد وجود ندارد، فقط اولویت های شخصی هر فرد ملاک اصلی انتخاب صحیح است.
در فدراسیون اسکیت بر اساس اسکیت بردهای قابل قبول، پهنای 7 تا 9 اینچ و طول 28 تا 33 اینچ استاندارد می باشد.

چرخ اسکیت بورد

مشخصات چرخ ها 

چرخ های اسکیت بورد در اندازه ها و اشکال مختلف وجود دارند که متناسب با هر سبک بازی و مدل تخته اسکیت هستند. چرخ های بزرگتر سرعت چرخش بیشتری داشته و راحت تر حرکت می کنند که اندازه آنها حدود 65 تا 90 میلی متر است. چرخ های کوچکتر اسکیت بوردها حدود 48 تا 54 میلیمتر بوده که سطح تخته را به زمین نزدیکتر می کند و برای شتاب دادن در حرکت به فشار کمتری نیاز دارند. جنس چرخ ها هم از لحاظ میزان سختی متفاوت است و اصولا از پلی اورتان ساخته می شوند. چرخ های سخت تر سرعت بیشتری داشته و در عین حال چرخ های نرم تر به علت ایجاد اصطکاک بیشتر با زمین سرعت کمتری دارند.

کیفیت یاتاقان ها (بلبرینگ)

هر کدام از چرخ های اسکیت برد با دو عدد یاتاقان بر روی محور زیر تخته نصب می شوند. جنس این بلبرینگ ها از استیل و نیترید سیلیکون و سرامیک بوده که تحت تکنولوژی پیشرفته تولید می شوند. مقیاس مشخص شده 1، 3، 5، 7 و 9 برای هر یاتاقان فقط میزان استقامت آن را نشان می دهد و دلیلی بر کیفیت، دوام و یا سرعت موثر بر اسکیت برد نیست. اندازه استاندارد برای قطعه یاتاقان (Bearing)، قطر 22 میلیمتر در ضخامت 7 میلیمتر و کالیبر داخلی 8 میلیمتر می باشد. به طور کلی بلبرینگ های اسکیت برد موجب آسان شدن چرخش چرخ ها و نیز توزیع یکنواخت نیرو می شوند.

قطعات تیغه یا تراک اسکیت برد

استحکام تیغه یا تراک ها

دو عدد تیغه به تخته اسکیت متصل است که عموما از جنس آلیاژ فلزهای مقاوم تولید می شوند. در واقع تیغه ها، متصل کننده چرخ ها به اسکیت برد هستند. این دو پایه نگهدارنده فولادی از زیر به کفی اسکیت بورد پیچ شده است. و مانند فرمان ماشین عمل می کند که بتوانید به سمت چپ یا راست حرکت کنید. اجزای تشکیل دهنده تیغه شامل: 1-اَکسل که همان میله بلند وسط تراک است و چرخ ها و بلبرینگ ها از طرفین بر روی آن نصب می شوند. 2-هَنگر همان قطعه فلزی که میله چرخ ها از وسط آن رد شده و فرمان پذیری اسکیت برد از همین نقطه انجام می گیرد. 3-کینگ پین که پیچ اصلی تراک است و قطعات مختلف را به هم متصل می کند. 4-پایه تراک که کلیه قطعات تیغه بر روی آن سوار شده و با 4 عدد پیچ و مهره از زیر به اسکیت برد متصل می شود. 5-بوشینگ

بوش استاندارد

بوش های استاندارد در تخته اسکیت ها به شکل استوانه ای بوده و از جنس پلاستیک مستحکم می باشند. میزان سختی آنها بسته به وزن شخص اسکیت سوار و نوع استایل بازی او قابل انتخاب کردن است. بوشینگ درون پیچ کینگ پین تیغه قرار می گیرد و میزان سفت بودن این پیچ تا حدی نرمی و سفتی بوش را قابل تنظیم می کند.  وظیفه اصلی بوش، نرم کردن چرخش اسکیت برد است. هر چه بوشینگ سفت تر باشد، اسکیت برد هنگام چرخش مقاومت بیشتری می کند و همچنین یک بوش نرم چرخش راحت تری برای اسکیت بورد دارد.

برای مشاهده انواع اسکوتر در ایران اسپورتر کلیک کنید. 

تخته اسکیت برد استاندارد

نوار گریپ

این قطعه از تخته اسکیت یک نوار چسب مخصوص جهت چسباندن بر روی برد اسکیت می باشد که سطحی دانه دانه داشته و از جنس لاستیک بسیار محکم است و از سرخوردگی و لغزیدن پاهای اسکیت سوار بر روی تخته جلوگیری می کند و چسبندگی لازم را ایجاد می نماید.

میزان شیب تخته اسکیت

در دو طرف انتهای تخته اسکیت برد دو قسمت خمیده شیبدار وجود دارد که به سمت بالاست. هر چه این شیب بیشتر باشد حرکات چرخشی، مانورهای پرش از موانع و پریدن از ارتفاعات برای اسکیت باز راحت تر است و افراد حرفه ای که کنترل بیشتری بر روی تعادل حرکتی خود دارند، اسکیت بردهای با شیب بیشتر را استفاده می کنند. ولی افراد مبتدی بهتر است از تخته اسکیت ها با شیب بسیار کم شروع کنند تا زمانی که بتوانند تعادل خود را به خوبی حفظ کرده و ترفندها و تکنیک های نمایشی و تخصصی را هم یاد بگیرند. میزان شیب تخته اسکیت ها در سه نوع کم، متوسط و زیاد موجود می باشد.

جدول چارت سایز اسکیت برد

جدول سایز اسکیت برد

نوع اسکیت برد

میکرو

مینی

میدی

فری یا بزرگسال

گروه سنی

5 سال و کوچکتر

6 تا 8 سال

9 تا 12 سال

13 سال و بالاتر

سایز کفش

35 و کمتر

36-38

39-40

41 و بیشتر

حداکثر ارتفاع قد (سانتیمتر)

86 و کمتر

87-112

113-132

133 و بیشتر

متوسط وزن اسکیت برد سوار (کیلوگرم)

27 و کمتر

28-36

37-45

45 و بیشتر

حداکثر فشار قابل تحمل تخته اسکیت (کیلوگرم)

40 و کمتر

40-60

60-80

80-100

سایزاسکیت برد (سانتیمتر)
طول * عرض

68.5*16.5

71*18

73.5*18.5

76*19

 

محصولات مرتبط با مطلب

%
در حال انبارگردانی
ناموجود

نظر شما در رابطه با این مطلب چه بود و چه امتیازی به آن می دهید؟

خرید تلفنی پشتیبانی آنلاین

سبد خرید

تومان تا تبدیل شدن به کاربر
در پایان این خرید، شما تومان برای خرید بعدی شارژ هدیه می گیرید
رنگ: - سایز:
%
تومان
تعداد
سبد خرید شما خالی است.
در حال بارگذاری...