در حال بارگذاری...
محل بنر مناسبتی
مهمترین قوانین بسکتبال که باید بدانید

مهمترین قوانین بسکتبال که باید بدانید


در این مقاله قوانین بسکتبال و نیز خطاها و نحوه امتیازدهی در این ورزش را به طور کامل توضیح داده‌ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

هدف ورزش بسکتبال

هدف از ورزش بسکتبال پرتاب در حلقه برای کسب امتیاز است. بازی در یک زمین مستطیل شکل انجام می شود و تعداد امتیاز کسب شده بستگی به این دارد که در کدام بخش از زمین، توپ را با موفقیت به داخل سبد پرتاب کنید. در پایان بازی تیمی که بیشترین امتیاز را داشته باشد برنده اعلام می شود.

بازیکنان بسکتبال

بازیکنان بسکتبال

هر تیم از 12 بازیکن تشکیل شده است که تنها 5 بازیکن در هر زمان اجازه حضور در زمین را دارند. موقعیت های بسکتبال به صورت زیر هستند:

  • پوینت گارد
  • گارد دفاعی
  • مرکز
  • فوروارد تهاجمی
  • فوروارد دفاعی

هر بازیکن موقعیتی را در زمین بازی بر عهده می‌گیرد اما اجازه دارد هر طور که می‌خواهد در زمین حرکت کند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

لیست کامل قوانین بسکتبال

قوانین بسکتبال بسته به سطح بازی می تواند کمی متفاوت باشد (برای مثال قوانین حرفه ای با قوانین بازی های دانشگاهی متفاوت است). با این حال، این تفاوت در قوانین معمولاً تغییرات کوچکی در بازی هستند و اکثر قوانین برای همه بازی‌ها قابل اجراست.

در ادامه لیست قوانین بسکتبال را مرور می‌کنیم:

  • بازی به 4 کوارتر دوازده دقیقه ای تقسیم می شود. بین کوارتر دوم و سوم 15 دقیقه فاصله بین نیمه است. هر بازیکن در زمین بدون توجه به موقعیتی که بازی می کند، تابع قوانین یکسانی است.
  • هر تیم می تواند در هر زمان حداکثر 5 بازیکن در زمین داشته باشد. تعویض بازیکنان هر چند بار که مربی بخواهد در بازی قابل انجام است.
  • تیم مهاجم باید توپ را به سمت زمین حریف پیش ببرد. هنگامی که از خط نیمه زمین عبور کرد، صاحب توپ دیگر نمی تواند به زمین خود بازگردد تا زمانی که پاس دهد یا پرتاب حلقه انجام دهد در غیر این صورت داور مالکیت توپ را به تیم مقابل می دهد.
  • توپ را فقط می توان با دریبل زدن (ضربه زدن به توپ با یک دست به سمت زمین) یا پاس دادن به بازیکنان دیگر جابه جا کرد. هنگامی که یک بازیکن دو دست خود را روی توپ می گذارد (بدون احتساب گرفتن توپ) دیگر نمی تواند دریبل بزند یا با توپ حرکت کند و باید توپ را پاس داده یا به سمت سبد پرتاب کند.
  • پس از اینکه توپ به نیمه متعلق به یک تیم رفت و آنها مالکیت توپ را به دست آوردند، توپ باید در عرض 10 ثانیه از خط نیمه بازگردد. در غیر اینصورت خطا اعلام شده و توپ برگردانده می شود.
  • هر تیم 24 ثانیه فرصت دارد تا به سمت سبد شلیک کند. یک ساعت شات در بالای حلقه بسکتبال در هر طرف زمین نصب شده است، زمان مالکیت توپ توسط یک تیم را محاسبه و شمارش معکوس می کند. اگر زمان تمام شود، تیم مقابل توپ را از دست می دهد و به تیم دفاعی تبدیل می شود. ولی اگر توپ را به سمت سبد پرتاب کند و گل نشود دوباره 24 ثانیه وقت دارد تا مالک توپ باشد.
  • فرصت برای شوت زدن دوباره به سمت سبد حریف برای 24 ثانیه دیگر محاسبه می شود.
  • تیمی که سعی در به ثمر رساندن یک گل درون سبد دارد، حمله نامیده می شود و تیمی که سعی می کند از گلزنی آنها جلوگیری کند، دفاع نامیده می شود. دفاع باید تمام تلاش خود را بکند تا با مهار ضربه یا جلوگیری از پرتاب توپ مانع از گلزنی شود.
  • پس از هر پرتاب موفق که در سبد وارد شود، توپ به تیم حریف داده می شود.
  • خطاهای انجام شده در طول بازی انباشته می شود و پس از رسیدن به یک عدد مشخص در نهایت به عنوان یک پرتاب آزاد نشان داده می شود. یک پرتاب آزاد شامل یک بازیکن از تیم تهاجمی (بازیکن خطا شده) می شود تا بدون دخالت حریف از خط پرتاب آزاد، شوت بزند. تعداد پرتاب های آزاد بستگی به جایی که خطا انجام شده است دارد.
  • پس از اینکه تیم مهاجم یک توپ را درون سبد به ثمر رساند تیمی که گل خورده است مالکیت توپ را در یافت می کند. یعنی یکی از بازیکنان همان تیم باید از قسمتی مشخص در حاشیه زمین توپ را به داخل پرتاب کند و 5 ثانیه فرصت دارد تا توپ را به هم تیمی خود پاس دهد. در غیر این صورت مالکیت توپ به تیم حریف وتگذار می شود.
  • هنگامی که بازیکن هجومی در تلاش است تا توپ را از حاشیه زمین به درون وارد کند، مدافع نمی تواند با توپ تماس داشته باشد در غیر این صورت داور می تواند خطای فنی صادر کند.
  • تیم مدافع می توانند به طور قانونی توپ را مهار کنند یا توپ را در حین دریبل یا پاس دهی تیم مهاجم بربایند. هدف تیم مدافع این است که با ربودن توپ، از ورود توپ به سبد جلوگیری کند. تیم دفاعی باید با کمک تاکتیک های دفاعی از شوت زدن و گلزنی بازیکن مهاجم، جلوگیری کند.
  • در هر کوارتر هر تیم حداکثر 5 خطا می تواند انجام دهد اگر از این تعداد فراتر رود به تیم مقابل ضربه آزاد داده می شود. ضربه آزاد اگر به ثمر برسد دارای یک امتیاز خواهد بود و مجددا شخص پرتاب کننده اجازه دارد برای بار دوم پرتاب یک امتیازی را انجام دهد. اگر ضربه اول به سبد وارد نشد توپ به دست هر تیمی برسد مالک آن خواهد بود.
  • اگر تعداد خطاها به ده عدد برسد داور اعلام پرتاب دوبل یک امتیازی برای تیم حریف می کند. یعنی دو ضربه خطای یک امتیازی بادی انجام شود حتی اگر اولین بار درون سبد وادر نشود.

خطاهای ورزش بسکتبال

خطا در بسکتبال

منظور از خطا، نقض قوانین بسکتبال است و هر خطا جریمه متفاوتی دارد. خطاهای بسکتبال به صورت زیر هستند:

  • طبق قانون اصلی بسکتبال که حتما باید 5 بازیکن در زمین حضور داشته باشند، اگر یک تیم این قانون اصلی را زیر پا بگذارد، مالکیت توپ را از دست خواهد داد. گاهی اوقات این اتفاق به طور ناخواسته رخ می دهد، یعنی زمانی که بازیکنان تعویضی وارد بازی می شوند و دیگری به موقع زمین را ترک نمی کند.
  • بازیکن باید در حالی که هر دو پا را حرکت می دهد، توپ را با یک دست پرتاب کند یا دریبل بزند. در هر زمان، اگر با هر دو دست توپ را لمس کرد یا بازیکن دریبل زدن را متوقف کرد، فقط می تواند یک پا را حرکت دهد. پایی که ساکن است را پای محوری می گویند.
  • بسکتبالیست فقط می تواند یک نوبت دریبل بزند. به عبارت دیگر، هنگامی که یک بازیکن بسکتبال دریبل را متوقف کرد، نمی تواند دریبل دیگری را مجدد شروع کند. بازیکنی که دوباره شروع به دریبل زدن می کند، تخلف دریبل دوبل خوانده می شود و توپ بسکتبال را باید به تیم حریف بدهد. یک بازیکن تنها پس از اینکه بازیکن دیگری از هر تیم توپ را لمس کرد، می تواند دریبل دیگری را شروع کند. این معمولاً بعد از یک پرتاب سبد یا پاس قابل انجام است.
  • توپ باید در محدوده زمین باقی بماند. اگر تیم مهاجم توپ را خارج از محدوده از دست بدهد، تیم دیگر کنترل توپ بسکتبال را در اختیار می گیرد.
  • هنگام دریبل زدن، دست بازیکنان باید روی توپ باشد. اگر در حین دریبل زدن کف دست به سمت بالا باشد و توپ بالای دست قرار گیرد و بازیکن به دریبل ادامه دهد به این حالت حمل توپ گفته می شود و بازیکن توپ را به تیم دیگر باید واگذار کند.
  • هنگامی که تیم مهاجم از نیمه زمین عبور کند، نمی تواند به زمین عقب برگردد. به این می گویند نقض دادگاه عقب. اگر تیم دفاعی توپ را به زمین عقب بیاندازد، تیم مهاجم می تواند توپ را به طور قانونی به دست بیاورد.
  • تنها قانون مربوط به تیم دفاعی در قانون اصلی بسکتبال خطا نکردن است. خطا یعنی کسب یک امتباز ناعادلانه از طریق تماس فیزیکی با بازیکن تهاجمی. به طور کلی، بازیکن دفاعی ممکن است عمدی به بازیکن مهاجم دست بزند که باعث شود بازیکن مهاجم توپ یا پرتابی را از دست بدهد.
  • ببسکتبالیست ها نمی توانند با مشت به توپ ضربه بزنند و خطا محسوب می شود.
  • هیچ بازیکنی نمی تواند توپ بسکتبال را در حالی که به سمت پایین به سمت سبد حرکت می کند یا روی لبه آن قرار دارد را لمس کند. (دست زدن به توپ روی لبه در برخی بازی ها قانونی است).
  • اگر در حین بازی پای مهاجم (کسی که مالک توپ است) خطوط اطراف زمین را لمس کند، خطا محسوب می شود و توپ به تیم مقابل داده می شود. در این حالت حتی اگر گلی به ثمر برسد محسوب نمی شود.
  • بازیکن دفاعی اجازه ندارد بیشتر از 3 ثانیه در محوطه کلیدشکل زمین خود بی حرکت بایستد و خطا محسوب می شود. ولی می تواند از زمین مستطیلی زیر سبد توپ خارج شود و دوباره بازگردد و مجددا زمان توقف نباید بیشتر از 3 ثانیه شود.
  • اگر بین بازیکنان تماس غیر قانونی اتفاق بیوفتد داور خطا اعلام می کند. اکثر خطاهای بازیکنان بسکتبال شامل تماس فیزیکی است که مانع از گیم پلی بازیکن حریف می شود. در این حالت داور با پرتاب های آزاد بازیکن خاطی را جریمه می کند.
  • داور می تواند در صورت فحاشی مربیان یا اعمال غیرورزشی و مخالفت با داور برای تیم مقابل پرتاب آزاد اعمال کند. پرتاب آزاد یک امتیازی با دستور داور برای جریمه تیمی که مربی آن رفتاری ناشایست داشته است قابل اجراست.
  • خطای شخصی در بسکتبال به تخلفی گفته می شود که بازیکن دفاعی تماس غیرقانونی انجام دهد مثل هل دادن، مسدود کردن یا ضربه زدن به بازیکنی که در حال شوت کردن توپ به سمت سبد است. در این صورت قوانین بازی را نقض کرده که منجر به پرتاب آزاد برای حریف می شود.
  • اگر بازیکن دفاعی روی پرتاب 2 امتیازی درون کمانک زمین بر روی مهاجم خطا کند، به بازیکن حریف دو پرتاب آزاد داده خواهد شد و اگر در حین تلاش برای پرتاب سه امتیازی بوده باشد، 3 پرتاب آزاد دریافت می کند.
  • خطای آشکار به خطایی گفته می شود که تماس و برخورد بیش از حد اتفاق بیفتد و به طور بالقوه به حریف آسیب وارد شود. در این صورت مجازات سنگین تری به بازیکن خاطی تعلق می گیرد. مانند جریمه نقدی، اخراج از بازی و حتی محرومیت از بازی های بعدی را داوران ممکن است در نظر بگیرند.
  • خطاهای آشکار در بازی بسکتبال شامل Flagrant1 یعنی تماس غیرضروری مدافع با بازیکن مهاجم است که جریمه آن مالکیت توپ و پرتاب آزاد می باشد. و خطای آشکار نوع دوم Flagrant2 است که همان تماس غیرضروی و برخورد بیش از حد با بازیکن مهاجم می باشد. که در صورت بازبینی و تایید خطا، بازیکن خاطی جریمه شده و به طور خودکار از بازی اخراج می شود. به تیم حریف مالکیت توپ و پرتاب آزاد نیز داده می شود.
  • خطای تهاجمی همان نمایش یا شوآف غیرقانونی است. زمانی که بازیکن مهاجم که توپ در اختیار آنهاست بدون دست زدن به توپ حرکت کرده و طوری نمایش دهد تا از حرکت مدافع در زمین جلوگیری کند، خطا محسوب می شود.
  • دیگر خطای تهاجمی زمانی است که یک بازیکن مهاجم با بازیکن دفاعی که پاهای خود را در حالت قفل گذاشته است برخورد عمدی و تماس غیرضروری داشته باشد.
  • نقض قوانین بازی بسکتبال نیز خطای فنی محسوب می شود. داوران معمولا برای دعواها و توهین لفظی مربیا یا حتی بازیکنان خطای فنی اعلام می کنند که جریمه آن پرتاب آزاد و مالکیت توچ برای حریف است. اگر یک بازیکن بسکتبال یا مربی در یک بازی دو خطای فنی بگیرد، توسط داور اخراج می شود. کسانی که در خطای فنی سابقه داشته باشند ممکن است از یک فصل بازی محروم شوند.

زمین بسکتبال

زمین بسکتبال

طبق قوانین بسکتبال، زمین بازی یک زمین مستطیل شکل با طول 28 متر و عرض 15 متر است. در وسط زمین یک خط نیمه وجود دارد و یک دایره کوچک در مرکز آن می باشد. این دایره جایی است که در آن داور با پرتاب توپ به هوا بازی را شروع می‌کند و هر کسی می تواند مالکیت توپ را برای تیم خود به دست آورد.

در هر انتهای زمین دو سبد به ارتفاع 3 متر وجود دارد. یک قوس نیم دایره ای که در وسط آن زمینی کلیدشکل است در هر سمت زمین قرار دارد که امتیاز پرتاب ها را مشخص می کند.

حلقه بسکتبال

قوانین بسکتبال در خصوص حلقه

طبق قوانین بسکتبال، تخته‌ای که سبد گلزنی روی آن نصب می شود دارای طول ۱۸۰ سانتی متر و عرض ۱۲۰ سانتی است. یک مستطیل در وسط تخته کشیده می‌شود که طول ۵۹ سانتی متر و عرض ۴۵ سانتی متر دارد و حلقه در فاصله ۱۵ سانتی متری از تخته قرار گرفته است.

در حالت استاندارد قطر دهانه حلقه بسکتبال ۴۵ سانتی متر است به طوری که می توان دو توپ بسکتبال سایز ۷ را با کمی فشار از داخل آن عبور داد و ارتفاع بین تور از لبه حلقه بین ۴۰ تا ۴۵ سانتی متر می باشد.

امتیاز دهی در بسکتبال

سه نوع امتیاز برای پرتاب بازیکنان بسکتبال وجود دارد.

  • هر توپی که خارج از قوس نیم دایره ای به ثمر برسد منجر به کسب سه امتیاز می شود.
  • توپ هایی که در داخل قوس به ثمر می رسند، منجر به کسب دو امتیاز می شوند.
  • پرتاب های آزاد موفقیت آمیز منجر به کسب 1 امتیاز می شوند. تعداد پرتاب های آزاد به محل انجام خطا بستگی دارد. پس امتیاز بیشتری نسبت به حریف خود کسب کنید تا برنده شوید.

محاسبه زمان در بازی بسکتبال

تایم های مشخص شده برای بازی بسکتبال در سه دسته تقسیم می شوند.

  • زمان بازی: طبق قوانین بسکتبال زمان مفید بازی شامل 4 کوارتر 10 دقیقه ای می شود. بین کوارتر اول و دوم 2 دقیقه زمان استراحت داده می شود. بین کوارتر دوم و سوم 15 دقیقه استراحت و بین کوارتر سوم و چهارم نیز 2 دقیقه استراحت بازیکنان تیم است. در هر کوارتر زمین بازیکنان جابه جا می شود.
  • وقت اضافه: اگر در پایان وقت 4 کوارتر قانونی بازی نتیجه امتیازات دو تیم برابر باشد، آنقدر وقت اضافی تکرار خواهد شد تا یک تیم با امتیاز بیشتر برنده مسابقه اعلام شود. هر وقت اضافی 5 دقیقه بازی با استراحت دو دقیقه ای است.
  • وقت استراحت: مربیان تیم های بسکتبال می توانند در حین اجرای بازی درخواست زمان استراحت کنند تا روش های تاک تیکی جدید را به بازیکنان خود گوشزد نمایند. این وقت استراحت 1 دقیقه ای در نیمه اول بازی که شامل کواتر اول و دوم است 2 بار توسط مربی می تواند اعلام شود و در نیمه دوم یعنی کواترهای سوم و چهارم سه مرتبه قابل اجرا است. همچنین اگر بازی به وقت اضافه کشیده شود مجوز 1 وقت استراحت یک دقیقه ای به مربی داده می شود.

برنده شدن در بازی

برنده بازی بسکتبال

برنده شدن در یک بازی بسکتبال بسیار ساده است. باید امتیاز بیشتری نسبت به حریفان خود در زمان تعیین شده بازی کسب کنید. اگر امتیازات در پایان مساوی باشد، یک کوارتر اضافی بازی خواهد شد تا برنده مشخص شود.

داوران بسکتبال

در بازی های رسمی NBA تعداد 7 داور حین مسابقه حضور دارند:

  • یک سرداور اصلی
  • دو کمک داور
  • یک داور محاسبه امتیازات
  • دو داور محاسبه زمان
  • یک داور مرکز زمین

تعداد داوران در یک مسابقه ی بسکتبال بین باشگاهی 5 نفر است. داور و کمک داور درون زمین حضور دارند. در کنار زمین هم 3 داور دیگر هستند که هر کدام وظیفه ویژه ای دارند. منشی، کمک منشی و وقت نگهدار، که مسئول ثبت کردن امتیازها و خطاها و احتساب مالکیت 24 ثانیه توپ هستند.

خطاهای عمده‌ای که داوران به آن توجه دارند عبارتند از: خطا در حمله، رانینگ، دبل، سه ثانیه، خطاهای برخورد و سد مسیر.

لباس بسکتبال

طبق قوانین بسکتبال، لباس بازیکنان از تیشرت بدون آستین و شلوارک و جوراب بلند تشکیل شده است. همه افراد تیم دارای لباس هم شکل و همرنگ هستند. اعداد به طور معمول از 4 تا 15 شماره گذاری می شوند که دارای رنگی متفاوت از لباس هستند و اندازه آنها به قدری است که کاملا برای داوران قابل دید و تشخیص باشند. معمولا از دو دست لباس بسکتبال رسمی برای هر تیم هنگام مسابقه تیم میزبان رنگ روشنتر و تیم مهمان رنگ تیره تر را می پوشند.

تجهیزات بسکتبال

یکی از چیزهای مهم در مورد بازی بسکتبال این است که به غیر از داشتن یک توپ بسکتبال، شما به تجهیزات بسیار کمی دیگر برای بازی نیاز دارید. با این حال، از آنجایی که این ورزش شامل دویدن و پریدن زیاد است، داشتن لوازم بسکتبال زیر نیز می تواند عاقلانه باشد:

  • کفش بسکتبال یا ورزشی که از مچ پا پشتیبانی می کنند
  • محافظ های دهان
  • پدهای محافظ زانو و آرنج

فواید ورزش بسکتبال برای سلامتی

بسکتبال شامل شروع و توقف های زیادی است. در واقع یک بازی متحرک سریع است که شامل انواع مختلفی از جمله پرتاب، دریبل، پاس، ریباند، دفاع و موارد دیگر است. اگرچه به عنوان یک ورزش هوازی معروف نیست، اما همچنان یک تمرین عالی است که می تواند به شما کمک کند.

فواید بسکتبال عبارت اند از:

  • کالری می سوزانید (یک ساعت بسکتبال می تواند 630 تا 750 کالری بسوزاند)
  • ساخت استقامت بدن
  • بهبود تعادل و هماهنگی
  • ایجاد تمرکز و انضباط شخصی
  • عضله سازی

جمع بندی

در این مقاله توضیح دادیم که قوانین بسکتبال به چه صورت هستند. اگر در خصوص هر یک از مطالب مطرح شده سوالی دارید کافی است در بخش نظرات بپرسید. در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهیم بود.


مقالات مرتبط:


دسته‌بندی‌های مرتبط:

محصولات مرتبط با مطلب

%
در حال انبارگردانی
ناموجود

نظر شما در رابطه با این مطلب چه بود و چه امتیازی به آن می دهید؟

خرید تلفنی پشتیبانی آنلاین

سبد خرید

تومان تا تبدیل شدن به کاربر
در پایان این خرید، شما تومان برای خرید بعدی شارژ هدیه می گیرید
رنگ: - سایز:
%
تومان
تعداد
سبد خرید شما خالی است.
در حال بارگذاری...