در حال بارگذاری...
محل بنر مناسبتی
راهنمای انتخاب کفش رانینگ + ویژگی های کتونی رانینگ مناسب

راهنمای انتخاب کفش رانینگ + ویژگی های کتونی رانینگ مناسب


کتانی رانینگ چیست؟

کفش رانینگ دارای ویژگی های مختلفی است که بسته به میزان انعطاف پذیری آن برای شخص استفاده کننده می تواند مناسب باشد. شخصی که به تناسب اندام خود اهمیت می دهد با دانستن اطلاعات کامل در مورد کفش مناسب جهت پیاده روی، مدل های مختلف و متنوع موجود در بازار را تجزیه و تحلیل کرده تا بهترین گزینه را برای انتخاب کفش رانینگ پیدا کند. طراحان در تلاش برای استفاده از جدیدترین فناوری ها و نیز بهترین مواد باکیفیت در تولید کفش های رانینگ بوده تا با برطرف کردن نیاز افراد با سلایق مختلف، اسنیکرزها را برای استفاده در مسافت های طولانی تولید کنند. طبقه بندی کیفی بهترین کفش های رانینگ دنیا بر اساس عناصر پایداری، کنترل حرکتی، سبک و ساختار تولید، دوخت بدون درز و میزان حداقل فشار با سطح زمین، انجام می شوند.

بهترین کفش های رانینگ

کفش های پیاده روی از لحاظ تکنولوژی به کار رفته کمی عقب هستند چرا که بیشتر برای راحتی طراحی شده اند تا عملکرد. چون اغلب افراد برای پیاده روی و قدم زدن های سریع روزانه خود به کفش راحت نیاز دارند تا حین راه رفتن حس خوبی در برخورد پاشنه پا با زمین و نیز سبک بودن دریافت کنند. 

در هنگام انتخاب کتانی رانینگ به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

نمی توان به طور مشخص یک کفش کتانی رانینگ را برای هر کسی تجویز کرد زیرا هر شخص متناسب با استایل و راحتی خود، کفشی متفاوت را ممکن است بپسندد. نیازهای فرد و حتی منطقه ای که برای پیاده روی انتخاب می کنید در خرید کفش رانینگ موثر است. نگاهی به پاهای خود بیندازید و کفش مناسب را با شکل پای خود تطبیق دهید. بهتر است برای خرید عصرها بروید زیرا که پا در گسترده ترین حالت ممکن خود است. پاها هنگام صبح جمع تر بوده و در طول روز متورم می شوند برای همین بعدازظهر زمان مناسبتری برای خرید کتانی رانینگ است و کفش، تناسب دقیق تری با پای شما می تواند داشته باشد. نکته بعد اینکه هنگامیکه پا درون کفش می کنید به اندازه یک شست دست باید فاصله انتهای کفش و پشت پاشنه پا جا داشته باشد. برای انتخابی صحیح تر با ما همراه شوید:

1. طرح کلی کفش را با دقت تجزیه و تحلیل کنید. بعضی کفش ها چنان سفت و سنگین هستند که حرکت طبیعی پا را گرفته و در راه رفتن شما را کند می کنند. کفشی که برای تناسب اندام مناسب باشد به علت انعطاف پذیری بالا مسلما برای پیاده روی نیز گزینه ایده آلی است.

2. ارتفاع لژ کفش را بررسی کنید. دونده ها سه برابر وزن بدن خود را بر روی کفش وارد می کنند ولی برای رانینگ فقط یک و نیم برابر وزن بر روی کفش تاثیرگذار است. پس اگر قصد دویدن دارید ارتفاع بلندتری را برای کفش خود در نظر داشته باشید تا میزان فشار وارده از سمت زمین حتی در قسمت جلوی کفش کمتر شود. سیستم گردش هوا در قسمت لژ کفش نیز مورد قابل توجهی است.

3. برای اینکه یک شخص جهت پیاده روی روزمره خود بتواند بهترین کفش ورزشی زنانه یا مردانه را انتخاب کند، ارتفاع کم کفی کفش و در نتیجه سبک بودن آن در حدی که بتواند سریعتر قدم بردارد مهم است. ارتفاع بیشتر کفی وزن اضافه تر یعنی سنگین تر شدن کفش را به همراه دارد.

4. ارتفاع قسمت پاشنه کفش باید به گونه ای طراحی شده باشد که ثبات را برای یک دونده فراهم کند. به قسمت های مختلف کف پا فشار وارد نشود و در صورت ضربه از سطح زمین، امنیت پا حفظ شود.

کفش رانینگ مناسب

5. زبانه پاشنه کفش نیز در راه رفتن طولانی و دویدن نقش مهمی دارد. برخی از کفش های رانینگ در قسمت کف کفش و در ناحیه پاشنه، زبانه ای به سمت عقب دارند. یعنی لژ کفش کمی از ناحیه پاشنه گسترده تر و عقب تر است که این مورد در اغلب کتانی های رانینگ طراحی شده تا نه تنها آسیبی به پاشنه پا وارد نشود حتی در دویدن نیز از آن محافظت کند.

6. میزان انعطاف پذیری در قوس یا خط میانی کفش رانینگ گزینه قابل توجهی است. برای پیاده روی قسمت جلویی کفش را خم کنید تا میزان انعطاف پذیری آن معلوم شود زیرا هنگام راه رفتن انگشتان پا فشار بیشتری را متحمل می شوند. اگر کفشی از قسمت قوس تا شود یا اصلا خم نشود در هر دوحالت گزینه مناسبی برای پیاده روی نیست. اگر نیاز به کفش هایی پایدار با کنترل حرکت دارید که با هدف جلوگیری از چرخش زیاد پا در حرکت ناگهانی تولید شده باشد، باید انعطاف پذیری آن را قربانی کنید.

7. هنگام انتخاب کتانی رانینگ به شکل و فرم کف پای خود و کفی داخل کفش و راحت بودن پا در قسمت قوس کف پا و پیشانی زیر انگشتان نیز توجه کنید. راحتی کفش بسته به میزان دویدن شما و زمینی که در آن پیاده روی می کنید باید ضربه شوک به زمین را کاهش داده و از پاهای شما حمایت کند.

ویژگی های یک کفش رانینگ خوب

انتخاب کتانی رانینگ مناسب برای دویدن و پیاده روی یک هنر است تا یک علم. مزایای یک کفش رانینگ خوب در اهمیت ویژه کوسن پاشنه پا بوده و بعد از آن، انعطاف پذیری، پایداری و ثبات در محافظت از پا، کنترل صحیح حرکت های ناگهانی پا، کشش مناسب در جاده و مسیرهای پیاده روی، سفت و سخت و سبک بودن، انعکاس در شب (خطوط شبرنگ) و میزان تنفس پذیری آن است.

ویژگی های کفش رانینگ استاندارد
به طور کلی، یک جفت کفش رانینگ باید بین 400 تا 500 مایل دوام داشته باشد (3 یا 4 ماه برای دوندگان معمولی). نگاهی به کفش های خود بیندازید و بررسی کنید که آیا سوراخ، پارگی، تورفتگی و یا فرسودگی در آنها هست؟ اگر اینگونه باشند، زمان آن رسیده تا یک جفت کتانی جدید را تجربه کنید.
بسیاری از افراد مدل ها و مارک های مختلف را امتحان می کنند تا اینکه احساس و عملکرد مناسب با پای خود را بیابند. برای کوتاه کردن مسیر شما در انتخاب، مراحل زیر را با ما دنبال کنید:

کفش مخصوص پیاده روی

اگر قصد دارید سه بار در هفته یا حتی بیشتر به پیاده روی بروید به یک کفش رانینگ خوب فکر کنید. قسمت پاشنه پا و جلوی پا هردو موارد قابل توجه در راحتی درون کفش هستند. کفش های رانینگ اصل به گونه ای طراحی شده اند که تا 2.5 برابر وزن بدن را در هر بار تماس پا با زمین تحت تاثیر قرار دهند. کفش نامناسب نه تنها دویدن شما را دردناک می کند بلکه منجر به آسیب های احتمالی نیز می شود.

کفش رانینگ اصل

کفش رلنینگ اصل

دقت کنید که در هر بار قدم زدن و پا گذاشتن بر روی زمین، پای شما حدود چند برابر وزنتان را تحمل می کند. پس تاثیر مکرر این کفش با سایر ورزش ها در ویژگی های داخلی آن است. کفش راحت احتمال صدمه کمتری را متوجه شخص استفاده کننده می کند. فن آوری های تخصصی به کار رفته در یک کفش رانینگ اصل کمک می کند تا بهتر ورزش پیاده روی را به طور مستمر دنبال کنید. بالشتک درون کفش باید گودی کف پای شما را به طور مناسبی پر کرده تا در حین راه رفتن به جذب شوک کمک کند.

کفش رانینگ ارزان

هنگام صحبت از یک کفش خوب، معمولا قیمت بالاتر ارتباط مستقیم با تکنولوژی های به کار رفته در کفش دارد. اما این بدان معنا نیست که برای لذت بردن از یک ورزش سالم و روزمره باید گران ترین کفش را انتخاب کنید. شما می توانید متناسب با مکان زمینی که در آن پیاده روی می کنید مانند جاده آسفالت، خاکی یا دارای سنگریزه یا سطح صاف، کفش با قیمت ارزان و مناسب که خواسته های شما را فراهم می کند، تهیه نمایید.

طبقه بندی کفش رانینگ

بر اساس فردی که کتانی رانینگ را به پا می کند که مبتدی باشد یا حرفه ای و اینکه به طور منظم چهار تا هفت روز در سرعتها و مسافت های مختلف پیاده روی کند یا بر اساس دلخواه و شرایط زمانی به آن بپردازد، می توان کفش ها را طبقه بندی کرد. اول کفش روزمره که بهترین گزینه برای استفاده روزانه است و تاکید بیشتری بر راحتی دارد. این نوع رانینگ از جنس رویه پارچه ای بوده و ظاهری لوکس دارد. کفش رانینگ روزانه برای رفع استرس ناشی از دویدن منظم طراحی می شوند.

کفش رانینگ استاندارد

دوم کفش رانینگ سبک که دونده های باتجربه هفته ای یک یا دوبار برای تمرینات قدم برداشتن های سریع از آنها استفاده می کنند. این نوع کفش وزن کمتری داشته و در پیاده روی های بیشتر از یکساعت خسته کننده می شوند. اما کفش های رانینگ سبک وزن برای مسابقات گزینه مناسب تری هستند. طبقه بندی سوم کفش های رانینگ اصل و استاندارد بوده که وقتی می خواهید دویدن و پیاده روی های خود را به صورت همیشگی و حرفه ای دنبال کنید، از هر لحاظی شما را حمایت می کند. این کفش ها با داشتن بالشتک و لایه های اضافه و نیز کفی هایی با ارتفاع و وزن مناسب بهترین مربیان حمایت کننده از پاهای شما خواهند بود.

معرفی بهترین برندهای کتانی رانینگ

چشم انداز تولید کفش ها هر روز در حال تغییر است و اینکه فقط یک مدل کفش را به عنوان بهترین معرفی کنیم منسوخ شده است. برندهای معتبر از زمان های گذشته تا کنون تمایل به بالابردن عملکرد تولیدات خود داشته و با بروزرسانی کفش های محبوب رانینگ موجب بهبود جایگاه خود در جدول رده بندی می شوند.

بهترین برندهای کفش رانینگ

برندهای آدیداس، نایک، هوکا، آسیکس، پوما، لینینگ، میزانو، نیوبالانس، آندرآرمور و ... کمپانی های دیگر با ارائه بهترین های خود متناسب با تقاضای مشتریان و نیز در نظر گرفتن ویژگی های خاص و استفاده از تکنولوژی های پیشرفته تر در رقابت تولید کفش های مناسب هستند.

تکنولوژی های استفاده شده در کفش های رانینگ اصل

نوآوری های استفاده شده در کفش های ورزشی به طور منظم از سال 1970 در حال اتفاق افتادن است و برندهای برتر با استفاده از چندین تکنولوژی مختلف برای به حداکثر رساندن راحتی و نیز دوام و کیفیت رقابت می کنند. قبل از معرفی برخی از این فناوری های خاص که هر کفش یا برند تعدادی از آنها را در خود دارند، ابتدا شما را با واژه هایی که در توضیح مشخصات اصلی یک کفش مطرح می شوند، آشنا می کنیم:

واژه نامه کفش رانینگ

  • EVA: یک کوپلیمر سبک، انعطاف پذیر شبیه فوم متشکل از اتیلن (E) و وینیل استات (VA) است که از تعداد زیادی سلول کوچک پر از هوا ساخته شده و وقتی وزن پا بر روی آن قرار می گیرد EVA فشرده می شود.
  • PU: پلی اورتان. مشابه EVA اما سنگین تر و متراکم تر است و در نتیجه فشرده سازی طبیعی کمتری ایجاد می کند و عموماً از EVA بادوام تر است.
  • Collar: یقه کفش. بخشی از کفش که دور مچ پا را احاطه کرده است.
  • Crash zone: ناحیه پای شما که حین راه رفتن ابتدا به زمین برخورد می کند و بیشترین ضربه را جذب می کند.
  • Drop: اختلاف ارتفاع از پاشنه پا تا انگشتان پا که معمولاً در حد میلی متر اندازه گیری می شود.
  • Footstrike: هنگام دویدن یا پیاده روی وقتی تمام پا روی زمین صاف قرار می گیرد.
  • Forefoot: پیشانی پا. قسمت برجسته جلویی کف پا. همچنین گاهی اوقات "توپ" پا هم گفته می شود.
  • Gait: سبک پیاده روی یا دویدن هر شخص را می گویند.
  • Lugs: لبه های لاستیکی در قسمت بیرونی که عموماً به منظور بهبود کشش است.
  • Midsole: لایه کوسن بین لبه بالایی و بیرونی ک معمولاً از فوم ساخته می شود.
  • Outsole: لایه زیرین کفش بوده و به گونه ای طراحی شده است که با زمین یا کف در تماس باشد. معمولاً از لاستیک یا کربن ساخته می شود.
  • Pronation: رول طبیعی پا در زیر کف پا. زمانی که پا بیش از حد به سمت داخل می چرخد.
  • Toe box: جعبه انگشتان پا همان قسمت جلوی کفش که انگشتان پا را در خود جای می دهد.
  • Treads: بخشی از قسمت بیرونی که به طور مستقیم در تماس با زمین یا کف قرار می گیرد.
  • Upper: قسمتی از کفش که به دور پا پیچیده می شود و معمولاً ترکیبی از مواد مختلف است.

تکنولوژی های کفش رانینگ

تکنولوژی های ذیل عمدتا در بعضی کفش های رانینگ اورجینال به کار رفته و هر کمپانی متناسب با مهندسی تولید و ساخت محصولاتش بعضی از فناوری های را قویتر مورد توجه قرار داده است. الزاما همه کفش ها کل مزایا را شامل نمی شوند و هر کس متناسب با سلیقه فردی و نیاز و کاربرد، می تواند انتخاب مناسبتری داشته باشد.

  • Adaptive Traxion: این تکنولوژی در کفش رانینگ آدیداس به کار رفته که قسمت بیرونی لاستیک تایر ساخته شده برای بهبود حرکت به سمت جلو بر روی سطوح نامنظم و از جمله محیط های مرطوب.
  • Boost: یک فن آوری کوسن فوم طراحی شده برای بازگشت حداکثر انرژی. یک تقویت کننده نرم تر از EVA معمولی است، اما برای پاسخ به ضربه مانند PU عمل می کند.
  • Bounce: کف میانی نرم با فوم طراحی شده برای ایجاد حداکثر کشش. کمپانی آدیداس قبل از تولید کفش ورزشی رانینگ ، فن آوری Bounce را در دیگر محصولاتش به کار برده بود.
  • Climachill: پارچه بافت رویه کفش با خاصیت خنک کننده از جنی آلومینیومی تیتانیوم و بافت سه بعدی تا احساس سرمازدگی فوری و بهبود عملکرد در شرایط گرم را فراهم کند.
  • Fitcounter: زبانه کشیده شده پشت پاشنه برای حرکت بهینه آشیل پا.
  • Forged Mesh: پارچه رویه کفش با الگوی دنده ای که به گونه ای ظریف طراحی شده است و حداکثر انعطاف پذیری و حرکت آزاد پا را فراهم می کند. این در حالیست که همزمان از مچ پا نیز پشتیبانی می کند.
  • Quickstrike: روکش بیرونی مصنوعی سبک که مستقیماً روی یک پایه بافت نازک ریخته می شود و مقاومت در برابر سایش را برای بهبود دوام و کاهش وزن ایجاد می کند.
  • Torsion System: پشتیبانی قوس ترموپلاستیک، برای حرکت مستقل از جلو بدون افزایش فشار طراحی شده و انتقال ضربه پاشنه به انگشتان پا را بهبود می بخشد.
  • Ballistic Rock Shield: یک غلاف ترموپلاستیک EVA، واقع در بین میانه و قسمت بیرونی، ساخته شده برای محافظت از پیشانی پا با پخش کردن ضربه ایجاد شده از اشیاء تیز مانند سنگ و چوب.
  • BioMoGo: تکنولوژی استفاده از مواد میان رده تخریب پذیر. EVA تا 1000 سال در محل دفن زباله باقی می ماند. BioMoGo تجزیه بیولوژیکی را تا حدود 20 سال در همان محیط مشابه در طبیعت تجزیه می کند.
  • DNA Midsole و SuperDNA: وسط میانی کوسن که با پراکندگی فشار و تأمین مقاومت در مکانهای لازم به استرس وارد شده به پا پاسخ می دهد. این فناوری بی نظیر برای بهبود واکنش ضربه و راحتی به شکل کف پا در حین راه رفتن هماهنگ می شود.
  • Zone Pressure Zonal: طراحی قطعه قطعه ساخته شده برای توزیع یکنواخت ضربه در پا بوده که ناراحتی را کاهش داده و صافی کف پا را بهبود می بخشد.
  • Segmented Crash Pad: یک لایه میانی است که از کمک فنرهای مستقل ساخته شده و برای بهبود راحتی و عملکرد انتقال ضربه پاشنه به انگشتان پا بسیار موثر است.
  • ComforDry: به صورت برچسب در قسمت های مختلف کفش اعمال می شود. مواد ComforDry رطوبت را ضعیف کرده، تعریق را کاهش می دهد و قابلیت تنفس پا را درون کفش فراهم می کند.
  • FluidAxis: شیارهای نامنظم بریده شده در پاشنه بیرونی و زیر کفش که به گونه ای طراحی شده تا باعث خم شدن طبیعی پا و بهبود راحتی شود.
  • Fluidride: میان ریز دو لایه نرم داخل کفی کفش که از Solyte سبک و SpEVA برای جذب شوک بدون افزایش وزن کفش ساخته شده است.
  • Intercool: تهویه میانی کفش در تمام طول پا برای کاهش گرما و رطوبت داخل کفش.
  • U4icX Midsole: ترکیبی از EVA و PU برای ترکیب راحتی و پاسخگویی با دوام.

کفش رانینگ و طبقه بندی های انواع

سایت معتبر Runners World، مقاله‌ای با عنوان «چه کفش رانینگی باید بخرم؟» اطلاعات تکمیلی ارائه کرده است که پیشنهاد می‌کنیم که حتما آن را مطالعه کنید.

یک کفش ایده آل رانینگ از جنس ترکیبی چرم مصنوعی و بافت در قسمت فوقانی باید باشد تا دوام و نیز قابلیت تنفس پذیری بالایی را فراهم کند. پشت پیشخوان پاشنه پا اگر بلندتر بوده از تاندون آشیل حمایت می کند و همچنین کفی کفش می بایست قابلیت تعویض و شستشو داشته باشد. تکنولوژی های ذکر شده فوق در برخی از کفش ها جهت بالابردن کیفیت و دوام به کار رفته و آشنایی با آنها به انتخاب بهتر شما کمک خواهد کرد.


مقالات مرتبط:


دسته بندی های مرتبط:

محصولات مرتبط با مطلب

%
در حال انبارگردانی
ناموجود

نظر شما در رابطه با این مطلب چه بود و چه امتیازی به آن می دهید؟

خرید تلفنی پشتیبانی آنلاین

سبد خرید

تومان تا تبدیل شدن به کاربر
در پایان این خرید، شما تومان برای خرید بعدی شارژ هدیه می گیرید
رنگ: - سایز:
%
تومان
تعداد
سبد خرید شما خالی است.
در حال بارگذاری...