در حال بارگذاری...
محل بنر مناسبتی

جامع ترین آموزش پرتاب دارت به همراه قوانین دارت


اگر قصد دارید در دارت پیشرفت کرده و هر روز بهتر از قبل شوید و به دنبال چگونگی شروع بازی هستید تا زودتر تمرین کنید، با ما همراه شوید.

اجزای تشکیل دهنده دارت چیست؟

اجزای دارت:

اجزای تشکیل دهنده دارت

  • نوک: معمولا 32 یا 41 میلیمتر، قابل تعویض
  • شافت: در اندازه‌های کوتاه و بلند، قابل تعویض
  • فلایت: در اندازه‌های کوتاه و بلند، قابل تعویض
  • بارل: مهم‌ترین قسمت، تعیین کننده کیفیت، جنس‌های مختلف، وزن 18 تا 45 گرم

تخته دارت:

اجزای تشکیل دهنده تخته دارت

  • نوع "Clock" یا "Triple"
  • از الیاف گیاهی
  • 82 قسمت، 62 بخش امتیازدار
  • شماره گذاری 1 تا 20
  • مرکز: "Bull" (50 امتیاز)
  • حلقه قرمز: 25 امتیاز
  • حلقه "Triple" (نصف تخته)
  • حلقه "Double" (لبه دایره)

فاصله های قانونی و نصب دارت روی دیوار

  • فاصله دارت از زمین: تخته به گونه ای قرار گرفته است که وسط نقطه مرکزی دارت 1.73 متر (5 فوت ، 8 اینچ) بالاتر از سطح زمین باشد.
  • فاصله دارت از بازیکنان: بازیکنان باید پشت یک بلوک افقی برجسته به نام اوچه (okky) با ارتفاع 38 میلی متر (1و1/2 اینچ) بایستند، اگرچه هر علامتی روی زمین حتی یک خط صاف که «throw line» نامیده می شود هم برای بازی های معمولی قابل قبول است.
  • فاصله دارت از اوچه: قسمت جلوی اوچه باید 2.37 متر (7 فوت ، 9 و 1/4 اینچ) از قسمت جلوی تخته فاصله داشته باشد.
  • فاصله دارت از نقطه مرکزی تا اوچه: اگر از نقطه مرکزی صفحه دارت تا خط اوچه یک خط اریب بکشیم باید این فاصله به اندازه 2.93 سانتیمتر باشد.

سایت Shot Darts پنج قانون مقدماتی که هر بازیکنی باید بداند را در سایت خود منتشر کرده است که به شما پیشنهاد می‌کنیم آن را مطالعه کنید.

طریقه ایستادن در هنگام پرتاب دارت

طریقه ایستادن در هنگام پرتاب دارت

در قوانین دارت، شرایطی برای نحوه ایستادن پشت خط تعیین نشده است. موقعیت قرارگیری پاها پشت خط « throw» هنگام پرتاب دارت « stance» گفته می شود که سه حالت دارد:

1. موضع میانه (سبک متوسط) : (Middle stance (Medium style

به صورت مورب نسبت به خط اوچه بایستید که این استاندارد ترین موضع است. همچنین یک فرم متعادل برای تنظیم موقعیت پاها و نحوه قرارگیری مرکز ثقل است و هدف گیری را آسان می کند. زاویه هر بار ممکن است تغییر کند، بنابراین سعی کنید همیشه موضع یکسانی داشته باشید.

2. موضع بسته (سبک جانبی): (Closed stance (Side style

کاملاً پهلو به پهلوی خط اوچه بایستید. این حالت موضع گیری جانبی کمک می کند تا هر بار یک زاویه و یک وضعیت یکسان داشته باشید. مراقب باشید وزن زیادی روی پای مجاور خط قرار ندهید، زیرا باعث می شود پای عقب از زمین خارج شود و بدن ثبات خود را از دست بدهد.

3. موضع باز (موقعیت روبرو): (Open stance (Front positioning

رو به روی تخته دارت صاف با هر دو پا کنار هم بایستید. این موضع گیری آسان است ولی از آنجا که نمی توانید به جلو خم شوید، آزادی شما از تخته فاصله بیشتری خواهد داشت. بازیکنان زیادی از این موضع گیری استفاده نمی کنند.

البته ایستادن 45 درجه بهترین حالت ممکن برای گرفتن امتیازات بیشتر در بازی دارت است.
امتداد وسط صفحه دارت نیز بهترین مکان قرارگیری دست پرتاب دارت می باشد. پایی که تیر دارت در سمت دست پرتاب کننده قرار دارد، باید جلو گذاشته شود و وزن بازیکن بر روی آن قرار بگیرد. پای مخالف عقب تر و روی پنجه بوده به طوری که تعادل بازیکن را حفظ کند. 
* ایستادن روی خط پرتاب درست است. اما مراقب باشید از خط مشخص شده، پا را فراتر نگذارید!

طریقه گرفتن دارت در هنگام پرتاب

نحوه گرفتن دارت در دست

برای گرفتن صحیح دارت در دست باید انگشت اشاره خود را روی قسمت بارل تیر دارت قرار داده و با انگشت شست از وضعیت آن حمایت کنید، از یه یا دو انگشت میانی برای راحت تر نگه داشتن تیر می توانید کمک بگیرید.

سپس ساعد را بر بازو عمود کرده به سمت عقب ببرید و پس از هدف گیری در یک مسیر قوسی تیر را پرتاب کنید. کشیده شدن دست به سمت تخته دارت تا زمان رهایی تیر باید ادامه داشته باشد.

در مراحل پرتاب دارت از قدرت آرنج و مچ دست باید استفاده شود تا دقت افزایش یافته و پرتابی بهینه انجام گیرد.

طریقه پرتاب صحیح دارت

1. گرم کردن:

  • قبل از بازی برای افزایش اعتماد به نفس و گرم کردن عضلات، چند نفس عمیق و پرتاب صحیح انجام دهید.

2. تمرین:

  • برای پیشرفت، روی تریپل 20، 19، 18 و نقطه بول تمرکز کنید.
  • در ابتدا از 301 و 501 دوری کنید.
  • در هر تمرین سعی کنید 20 امتیاز بیشتر از قبل کسب کنید.
  • برای بهبود دقت، از استراتژی مناسب برای تمرینات دوبل استفاده کنید.

نکات کلیدی:

  • گرم کردن و تمرین هدفمند، کلید موفقیت در دارت است.
  • تمرکز بر روی امتیازات بالا و استراتژی مناسب برای دوبل، به شما در برنده شدن کمک می‌کند.

10 نکته مهم در پرتاب و نشانه گیری دارت

آموزش دارت

برای بهبود دقت دارت و استفاده از اصول حرفه ای و سطح بالا نکات مهارتی و اصولی زیر را دنبال کنید و به صورت کاربردی بازی دارت را انجام دهید.

1. با یک هدف تمرین کنید

مهم نیست در چه فعالیتی در حال تلاش هستید، تمرین مستمر تنها راه واقعی برای پیشرفت در هر زمینه ای است. جمله ای معروف وجود دارد که می گوید:« استاد بیش از آنچه یک مبتدی حتی برای آن تلاش نکرده است، بارها شکست خورده است.» آموزش دارت برای بهبود بازی خود را با تمرینات مدوام تا رسیدن به هدف ادامه دهید. پرتاب دارت به سمت تخته دارت بدون هدف مشخص، اتلاف وقت و انرژی است. پس هدفمند و کارآمد تمرین کنید. 

2. ثابت بمانید

با تعیین هدف تمرینی خود به یک نظم و انضباط رسیده و به روشی کاربردی تمرین دارت کنید. مثلا با هدف گیری سیستماتیک به سمت تریپل 20 دقت خود را بالا برده و چارچوبی نسبی برای پیشرفت اندازه گیری قدرت و دقت هدف پیدا کنید. یا فقط تمرین پرتاب دوبل را مصرانه انجام دهید. بر روی یک سبک بازی خاص تمرکز کنید، ثابت بمانید و همان را مدوام تمرین کنید تا حرفه ای شوید. بنابراین آموزش پرتاب تیر دارت نیازمند تمرکز و زمان زیاد است. 

3. متغیرها را حذف کنید

هر چیزی که در تمرین و امتیازگیری باعث آشفتگی ذهنتان می شود حذف کنید. اگر با یک روال درست تمرین کنید به سبک بازی مناسبی که با شما مطابقت دارد، می رسید. سازگاری به تلاش و تعهد قابل توجهی نیاز دارد. پس در یک مسیر ثابت ساعت ها تمرین و پرتاب به سمت امتیازات خاص صفحه دارت را انجام دهید.

4. در برابر بازیکنان بهتر بازی کنید

شاید این مورد برای افراد عاقلانه به نظر نیاید ولی تجربه نشان داده که اگر می خواهید به عنوان یک بازیکن دارت پیشرفت کنید، باید با افرادی قوی تر و حرفه ای تر از خودتان رقابت کنید که قصد شکست شما را دارند. بدین طریق فرصت شناخت نحوه بازی همان افراد را پیدا می کنید و می توانید از نظر مکانیکی و استراتژیک سبک بازی آنها را مورد بررسی قرار دهید. همچنین وقتی شکست می خورید، تجربه خارج شدن از آن اشتباه را پیدا کرده و زودتر پیشرفت می کنید.

5. جایگاه خود را حفظ کنید

فیزیک و مکانیک پرتاب دارت به ما می گوید که یکی از مهم ترین جنبه های تسلط بر این بازی این است که بدن هنگام پرتاب دارت و رها شدن از دست کاملا بی حرکت باشد. فقط باید بازو و مچ حرکت کند تا اطمینان حاصل شود که دارت دقیق ترین و کارآمدترین مسیر خود را در هوا طی کرده و به هدف اصابت می کند. موضع گیری بازیکن باید راحت و در آرامش باشد تا پس از چندین بار پرتاب دارت حس خستگی غالب نشود. پس از هدف گیری صحیح هرگونه حرکت اضافی در قسمت بالای بدن و شانه ها، موقعیت فرد را تکان داده و مسیر برنامه ریزی شده را تغییر می دهد.

آموزش پرتاب دارت

6. مسیر صحیح را دنبال کنید

پرتاب دارت بهینه و بدون نقص را می توان در سه مرحله توصیف کرد:
موقعیت A: وقتی است که آرنج خم شده و ساعد و بازو در حالت عمود بر هم هستند. در این موقعیت دارت کمی به سمت بالا چرخانده می شود.
موقعیت B: به مرحله بازگردانی اشاره دارد. که در آن دست برای آماده سازی جهت پرتاب دارت به سمت عقب می رود.
موقعیت C: به مرحله کشش دست و در نهایت آزاد شدن دارت به سمت هدف اشاره دارد.
ترفند محل قرار گرفتن مچ دست در انتهای کشش را کاملا مد نظر داشته باشید. ضربه مچ دست در انتهای پرتاب باعث افزایش شتاب در دارت می شود و به آن، هنگام حرکت در هوا و در مسیر مشخص، ثبات بیشتری می دهد. در ضمن، در انتهای حرکت مطمئن شوید که انگشتان به سمت پایین هستند.

7. با انواع شافت‌ها و فلایت‌های مختلف تمرین کنید

هر کسی که زمان قابل توجهی درگیر دارت بازی باشد، با طیف گسترده ای از طول شافت دارت و طرح های فلایت آشنا خواهد شد. با آزمایش ترکیبات مختلف شافت و فلایت، به طور بالقوه می توانید شرایط بازی خود را برای عملکرد بهتر تنظیم کنید. هر یک از این دو عامل شافت و فلایت، بر پرتاب دارت موثر بوده و می توانند به طور چشمگیری بر توانایی بازیکن در پرتاب دقیق و مداوم تأثیر بگذارند.

فلایت دارت، تثبیت آیرودینامیکی دارت را در هنگام پرواز ایجاد می کند. مدل های سایز بزرگتر فلایت باعث می شود بازیکن کنترل پرتاب بیشتری داشته باشد، در حالی که فلایت های کوچکتر پرتاب های تندتر و سریع تری را ارائه می دهند. به همین ترتیب، طول شافت یا بدنه دارت می تواند درجه های مختلفی از ثبات و سرعت را از طریق هوا فراهم کند.

8. در یک برنامه آنلاین گلزنی دارت سرمایه گذاری کنید

چندین ابزار دیجیتالی وجود دارند که تمرین و نمره دهی را تسهیل می کنند. این محصولات به بازیکن کمک می کنند تا امتیازش را حفظ کرده و از همه مهمتر، پیشرفت را با کارآیی بیشتری دنبال کند. پرتاب دارت بدون هدف، رشد معکوس برای یک بازیکن است. ردیاب های نمره دیجیتال می توانند چارچوبی را برای رشد در اختیار شما قرار دهند.

به عنوان مثال، گزارش های آماری دقیق مربوط به بازی ها و عملکرد بازیکن را ذخیره کرده و یک نمای کلی و دقیق در مورد نحوه پیشرفت و اینکه کدام یک از جنبه های بازی فرد نیاز به تمرین بیشتر دارد را ارائه می دهد. حتی می توان در برابر مربیان هوش مصنوعی نیز رقابت کرد.

برای بهبود بازی ، به تمام ابزارهای موجود و در دسترس نیاز است و این برنامه های ردیاب یک ابزار مکمل خارق العاده برای ضبط امتیازات، مسابقات و افزایش تجربه کلی هستند.

9. به طور منظم بازی کنید

داشتن همه وسایل کامل و مجهز، کافی نیست. برای یک بازیکن عالی شدن نیاز به تمرینات منظم است. در غیر این صورت بازی، سریع به سمت سراشیبی حرکت می کند. چند بار بازی در هفته دقت را به طرز چشمگیری بهبود می بخشد و حافظه عضلانی تقویت می شود.

نیازی به بازی های طولانی به سبک مسابقات نیست. فقط یک سری دارت را بردارید و یک بازی سریع از Around The Clock یا Chase The Dragon  بازی کنید. اگر می خواهید بهتر شوید، بیشتر اوقات تمرین کنید.

10. با دارت ذهن را تسخیر کنید

دارت بازی یک بازی ذهنی و مهارت است. این مورد، اغلب توسط تازه واردان و پیشکسوتان به طور یکسان نادیده گرفته می شود. برای یک بازی بهتر، باید تمرکز و اعتماد به نفس را بهبود بخشید. در حالی که استفاده گسترده از اینترنت ذهن افراد را تکه تکه کرده است، دارت منبع عالی از اطلاعات و روش هایی برای بهبود یکپارچگی ذهنی است.

برخی از تکنیک های توصیه شده برای شروع بازی دارت شامل مراقبه، تمرینات تنفسی و حتی مطالعه است. تقویت جنبه های ذهنی بازی در آماده سازی بازیکن برای رقابت های پرتنش، شگفتی ایجاد کرده و با از بین بردن استرس نیمی از نبرد با موفقیت طی شده است.

محبوب ترین بازی های دارت

مسابقات دارت

برخلاف بسیاری از بازی های سنتی، دارت به اندازه کافی محبوب شده است که توسط ارگان های بزرگ دولتی سازماندهی شود. از آنجا که این بازی از انگلستان سرچشمه گرفت، جای تعجب نیست که معتبرترین آنها سازمان دارت انگلیس است و در نتیجه قوانین BDO به عنوان راهنما مورد استفاده قرار می گیرد. در مواردی که تردیدی وجود دارد، قوانینی که مردم محلی از آن استفاده می کنند باید همیشه اعمال شوند. بازی های 501 و 301 و کریکت و ... بیشتر طرفدار داشته و محبوب ترند.

امتیازات دارت چگونه محاسبه می شود؟

جدول امتیاز دارت

با شناخت انواع بازی های محبوب دارت و  نحوه ی امتیاز دهی دارت، سبک بازی مورد نظر خود را انتخاب کنید و همیشه تفریح و لذت و در نهایت رقابت را با هم ترکیب کنید. تا در کنار دستیابی به مهارت ورزشی و ذهنی، لحظات شادی بخشی را برای خود فراهم کرده باشید.

501 و 301

دارت 501 یکی از پرطرفدارترین بازی‌های حرفه‌ای است. هدف این بازی این است که از 501 به صفر برسید. هر بازیکن به نوبت 3 دارت را پرتاب می‌کند و امتیازات را کاهش می‌دهد تا به صفر برسد، با پرتاب آخرین دارت باید دوبل زده شود. بازیکنان ماهر سعی می‌کنند امتیازاتی مثل 24 یا 32 که به راحتی قابل تقسیم هستند را کسب کنند.

همچنین، قانون "تقسیم 11" برای پایان بازی می‌تواند استفاده شود، اما معمولاً بازیکنان با دبل برنده می‌شوند. در بازی 301 نیز همین روند صورت می‌گیرد، بازیکنان با امتیاز 301 شروع می‌کنند و به صفر می‌رسند، وقتی امتیازات زیر 171 می‌رسد، بازیکنان ماهر به راحتی هدف خود را با 3 دارت مشخص می‌کنند.

Legs and sets

بازی هایی که در قالب Legs هستند، می توانند با فرمت "Best of" انجام شوند. که به موجب آن، بازیکن یا تیمی که در یک بازی "Best of 11 Leg" شروع به بازی می کند باید شش لِگ کسب کند تا برنده مسابقه شود. بیشتر رویدادهای PDC در قالب Legs انجام می شوند.
سایر مسابقات دارت در قالب Sets انجام می شوند، به این ترتیب بازیکنان باید قبل از ادعای مسابقه در بهترین مجموعه های 3 / 5 / 7 / 9 / 11/ 13 ، یک ست را با برنده شدن در بهترین حالت، پنج leg کسب کنند. مسابقات قهرمانی جهان PDC و جایزه بزرگ جهانی با استفاده از قالب Set با طول بازی های مختلف در هر مسابقات دارت انجام می شود.

دور ساعت

"Around the Clock" یک بازی محبوب دارت برای سرگرمی است. در این حالت، هر بازیکن به نوبت 3 دارت را پرتاب می کند و لازم است که یک دارت را در هر بخش پرتاب کند و تا زمانی که یک دارت با موفقیت به سمت هدف فعلی پرتاب نشود، نمی توانند بعدی را بزنند. دابل و تریپل نادیده گرفته می شود. اولین بازیکنی که همه اهداف را بزند با پیروزی های تند و تیز کار را تمام کرده است.

کریکت

برای شروع این بازی دارت، بازیکنان سکه می اندازند تا تصمیم بگیرند چه کسی ابتدا دارت را پرتاب کند. رقابت آغاز می شود و در طول هر چرخش، بازیکن سعی می کند تا حد امکان 501 امتیاز به دست آورد. وقتی بازیکن باتینگ در یک نوبت بیش از 40 امتیاز کسب کند، تعداد امتیازات بالای 40 به امتیاز آن بازیکن اضافه می شود. مثلا، اگر بازیکن باتینگ 58 امتیاز کسب کند، 18 امتیاز اضافه تر به امتیاز بازیکنان اضافه می شود. بازیکن حریف بولینگ قلمداد می شود و هدف این بازیکن فقط آزار دهنده است. بازیکن بولینگ 2 ویکت برای گوزن و 1 ویکت برای حلقه 25 به ثمر می رساند. بازیکنان به نوبت می شوند تا زمانی که بازیکن بولینگ دارتی را پرتاب کند که ویکت دهم را به ثمر برساند. در آن مرحله، نقش ها جابه جا می شوند. این بازی باید زمانی پایان یابد که هر دو بازیکن هر کدام دو بازه داشته باشند که در آن مرحله بازیکنی با بالاترین امتیاز برنده مسابقه است.

کیلر (killer)

این بازی برای گروه‌های بزرگسال جذاب است. هر بازیکن به تعداد مشخصی لایو دارت می‌اندازد و هدفشان این است که لایوهای رقبا را کاهش دهند. با هر ضربه دارت، لایو حساب می‌شود و دابل و تریبل امتیاز بیشتری دارند. هر کس که پنج لایو جمع کند، قاتل می‌شود و می‌تواند به لایوهای دیگران حمله کند، اما اگر کسی لایو منفی داشته باشد، از بازی خارج می‌شود. آخرین بازیکن باقی‌مانده برنده است.

پرتاب‌های بدون امتیاز در بازی های دارت

در قوانین بازی دارت، موارد زیر هیچ امتیازی توسط بازیکن کسب نمی شود:

  • دارت به تخته دارت نرسد.
  • اگر دارت در فلایت دارت قبلی گیر کند.
  • اگر دارت در خارج از حلقه دوبل یا در خارج از نقطه قرار بگیرد.
  • دارت پرتاب شده به دارت قبلی برخورد کند و روی تخته نشیند.
  • دارت از تخته دارت بپرد و به زمین بیفتد. با این حال، بنا به تصمیم داور امتیازگیری ممکن است.
  • اگر پای بازیکن از خط پرتاب بگذرد. در مسابقات رسمی، این مورد دقیقاً بررسی می شود.

دسته‌بندی‌های مرتبط:

محصولات مرتبط با مطلب

%
در حال انبارگردانی
ناموجود

نظر شما در رابطه با این مطلب چه بود و چه امتیازی به آن می دهید؟

خرید تلفنی پشتیبانی آنلاین

سبد خرید

تومان تا تبدیل شدن به کاربر
در پایان این خرید، شما تومان برای خرید بعدی شارژ هدیه می گیرید
رنگ: - سایز:
%
تومان
تعداد
سبد خرید شما خالی است.
در حال بارگذاری...