در حال بارگذاری...
محل بنر مناسبتی

فواید ورزش یوگا برای لاغری و کاهش استرس در بانوان و آقایان


ورزش یوگا برای لاغری

آشنایی با ورزش یوگا

یوگا مجموعه ای از تمرینات جسمانی بر اساس مراقبه و ارتباط با جهان هستی است. در ورزش یوگا بر هسته معنویت و تفکر آدمی تمرکز کرده و نیروهای درونی با انرژی حیاتی تقویت می شوند. در این ورزش با بهبود تنفس، متابولیسم بدن در حالت تعادل قرار گرفته و سلامت ریه ها با افزایش ظرفیت آنها در سطح بالایی قرار می گیرد. تمرکزات یوگا نه تنها برای تقویت قوای جسمانی مفید است بلکه اثرات درمانی فوق العاده ای دارد مانند یک مکمل درمانی برای بیماران آسمی یا مشکلات تنفسی عمل می کند و با دریافت انرژی حیات و توزیع بین غدد داخلی، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می شود. یوگا با ایجاد آرامش و تعادل ذهنی همراه با دورکردن اضطراب های عصبی به طور چشمگیری سلامت روان افراد را بهبود می بخشد. تمرینات مراقبه ای یوگا باعث تنظیم برنامه غذایی و نیز خواب افراد شده و به مرور زمان تناسب اندام ایده آل فرد را به همراه دارد.
ریشه کلمه یوگا از (YUJ) یا همان یوق گرفته شده که به معنای اتحاد است. در واقع به علت ایجاد همبستگی بین نیروهای جسم و روان از کلمه یوگا در این تمرینات خاص استفاده می شود. تمرینات ورزش یوگا با استفاده از وسایل یوگا برای لاغری مفهومی درونی دارد و توانایی افراد را برای متعالی و متحد کردن افکار ذهنی و قدرت جسمی بالا می برد. بافت های شخصیتی انسان برای خودش روشن شده و سلامتی فرد را هدف قرار می دهد. کشش های عضلانی مخصوص یوگا موجب تسکین سیستم عصبی و رفع بیماری های ماهیچه ای می شود.
ابعاد کاربردی و فلسفی یوگا با چگونگی ارتباط روح انسان با جهان هستی مرتبط بوده و با تقویت همه جانبه اتصال روح با خالق هستی و درک بهتر نسبت به خود، تمرینات ویژه ای را ارائه می دهد. اتحاد و اتصال، مبحث اول تمرینات یوگا محسوب شده و سپس بالابردن قدرت تمرکز و کنترل فرد نسبت به تلاطمات فکری و محیطی، منظر اساتید این رشته می باشد. اینکه در طی اجرای آساناها فرد بتواند تسلط کامل به افکار و احساسات خود پیدا کند و نیز با قوانین طبیعت هماهنگ شود، اصول کار را خوب شناخته است. فنون قابل اجرای یوگا محدود نیست و سال ها تزکیه نفس و مراقبه احتیاج دارد تا انسان به کشف خودآگاهی با کمک انرژی حیاتی برسد.

 

ورزش اصولی یوگا

ورزش یوگا برای کاهش استرس

با یادگیری صحیح تنفس به روش های یوگا فشارهای وارده بر قلب از بین رفته و اعضای گوارشی نیز تسکین می یابد. بدین ترتیب محرک های عصبی با تقویت و تعدیل رابطه بین ذهن و جسم آرامش یافته و در بهترین شرایط ممکن قرار می گیرد. تمرینات مخصوص ورزش یوگا و نفس گیری های صحیح با فواصل زمانی مشخص، اضطراب ها و تنش های عصبی افراد که در اثر اتفاقات روزمره پیش می آید را برطرف کرده و تعادل درونی فرد به طور ایده آلی شکل می گیرد. تکنیک های مدیتیشن که با تنفس عمیق و تسلط ذهن همراه است در تمرینات و آموزش‌های یوگا در خانه میزان استرس را به شدت کاهش داده و آرامش کامل درونی را برای فرد به همراه دارد. با تنظیم الگوی خواب صحیح در تمرینات یوگا فرد از استرس های روزمره دور شده و خوابی عمیق بدون تشویش های ذهنی را تجربه خواهد کرد.

فواید ورزش یوگا برای بانوان

فواید ورزش یوگا برای بانوان و آقایان

تمرینات یوگا را آسانا می گویند که هر کدام از آنها نیز دسته بندی های جداگانه داشته و متناسب با آن دارای رژیم های غذایی مخصوص است. اصولا تمرینات ورزش یوگا یا همان آسانا کامل و جامع است و پس از پایان تمرینات فرد تحت تاثیر تمرکز بر روی سیستم های درونی و بیرونی قرار گرفته به طوریکه کارایی غدد داخلی بدن همگام با اعضای دیگر در بهترین حالت ممکن قرار می گیرد.
به علت تاثیر شگرف آساناها از لحاظ جسمی و روانی بسیاری از ناتوانایی های فردی بهبود یافته و حتی محدودیتی در سلامتی افراد در سنین مختلف هم نمی گذارد و برای افراد پیر و جوان تاثیر تندرستی یکسان دارد. هورمون های مختلف بدن با تمرینات یوگا فعال شده و به گونه ای مثبت در سلامتی ذهنی و روحی افراد تاثیرگذار خواهد بود. فعالیت مناسب برخی هورمونها با تمرینات آسانا در سلامت جسم نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

  • کارکرد عضلات و ماهیچه ها، عملکرد استخوان ها و مفاصل در تمرینات یوگا با دستگاه تنفسی و قلبی-عروقی هماهنگ شده و در نهایت تعادل و سلامتی کلیه بدن را تامین می کند.
  • با انجام روزانه فقط 30 دقیقه تمرینات یوگای صورت که موجب به حرکت درآوردن ماهیچه های چهره می شود و مانند ماساژ صورت عمل می کند به جوانسازی ایده آل پوست کمک شایانی کرده و از هزینه های گزاف مراقبت های پوستی رها می شوید که این موضوع برای خانم ها حائز اهمیت است.
  • از طریق انجام تمرینات یوگا افراد با سلامت جسمی میزان مقاومت طبیعی بدن خود را افزایش داده و بر واکنش های عصبی که ممکن است به صورت غیرارادی در روزمره پیش آید، کنترل و تسلط پیدا کنند که به این نوع تمرینات هاتایوگا می گویند.
  • ورزش یوگا برای لاغری با تمرینات منظم و مداوم، انضباط ذهنی ایجاد کرده و مهارت های دقت و تمرکز فردی را همراه با توانایی های ذهنی بالا می برد که به این روش راجا یوگا می گویند.
  • بافت های نرم بدن مانند رباط ها و تاندون ها و نیز بافت های اطراف ماهیچه ها با تمرینات یوگا تقویت شده و میزان انعطاف پذیری عضلات به حد زیادی افزایش می یابد.
  • افراد یوگا کار به علت دارا بودن قدرت کنترل بر ذهن از افسردگی دور شده و افزایش میزان اکسیژن مغز موجب شادابی و خوش خلقی آنها می شود.
  • افزایش ظرفیت ریه ها به دلیل تنفس های عمیق در تمرینات یوگا موجب ریلکس شدن فرد شده و توانایی ورزشی را برای انجام دیگر تمرینات هوازی تقویت می کنند.
  • تنظیم فشار خون های عصبی و تپش منظم قلب برای افرادی که دچار عارضه های قلب عروقی هستند با یوگا قابل کنترل بوده و اثرات درمانی فوق العاده ای دارد.

 

یوگا برای لاغری

ورزش یوگا برای لاغری

یوگا برخلاف دیگر ورزش های هوازی چون تحرک بالایی ندارد، کالری زیادی را از بدن نمی سوزاند و هدف اصلی آن سلامتی فیزیکی، تقویت عضلات و استخوان ها و نیز افزایش قدرت و توانایی بدنی با تمرینات آسان است. در واقع یوگا، انسان را به شیوه زندگی سالم تشویق می کند و با کمک تمرینات یوگا هورمون های استرس زا در بدن کاهش یافته و خواب راحتی را برای فرد فراهم می کند. اما با این حال نمی توان فواید ورزش یوگا برای لاغری را نادیده گرفت و با توجه به اینکه رژیم غذایی مناسب در سلامتی هر انسانی اهمیت دارد، در ورزش یوگا برای لاغری رژیم غذایی را به سه دسته تقسیم بندی کرده اند به نام های راجاسی که شامل غذاهای غیرگیاهی و پرانرژی می باشد، تاماسی که غذاهای غیر گیاهی و گیاهی را شامل شده و در عین حال بسیار پرادویه است و ساتویک که غذای توصیه شده برای یوگی هاست و شامل غذاهای گیاهی با کمی ادویه می باشد.
رژیم غذایی ساتویک بسیار سالم بوده و حس سبکی و آرامش و نیز تعادل هورمونی را برای دستگاه گوارشی و همچنین کل بدن فراهم می کند. مسلما با اجرای دستور غذایی ساتویک چربی های غیرضروری از برنامه غذایی حذف شده و بدن مواد غذایی سالم تری را تغذیه می کند که در این صورت به مرور زمان کسانی که به طور مداوم یوگا کار می کنند، به تناسب اندام ایده آل خواهند رسید. اگر کاهش وزن هدف اصلی شماست، می توانید یوگا را با دویدن ، پیاده روی یا هر ورزش هوازی دیگری که از آن لذت می برید تلفیق کنید تا ضربان قلب بالا رفته و بدن شروع به کالری سوزی کند و ورزش یوگا بتواند نقش مهمی در برنامه کاهش وزن شما داشته باشد. 3 تا 5 جلسه در هفته و در هر جلسه به مدت یک ساعت اگر تمرینات پرتحرک و فعال یوگا را به صورت منظم انجام دهید، می توانید به چربی سوزی امیدوار باشید.

 

خطرات ورزش یوگا

خطرات ورزش یوگا

هر انسانی در طی مراحل زندگی به کهولت می رسد و اعضای بدن کارایی قبلی خود را در اثر سن بالا آهسته آهسته از دست می دهد. همچنین مشکلات تنفسی و یا بیماری های روماتیسمی به علت کهولت سن افراد را درگیر می کند. در این موارد انجام حرکات یوگا مضر می باشد چرا که انعطاف بدنی و نفس گیری خوب لازمه ورزش یوگا بوده و به افرادی آماده نیاز دارد. همچنین به علت فشار زیادی که تمرینات یوگا بر ستون فقرات وارد می کند، کسانی که دچار پوکی استخوان یا دردهای ناحیه کمر هستند می بایست نگران وضعیت خود باشند و حتما زیر نظر کارشناسان این رشته تمرینات را انجام دهند.

یوگا در خانه

یوگا در خانه

انجام یوگا در خانه می تواند راهی عالی برای شروع خوب صبح یک روز پرمشغله کاری یا آسودگی و تمدد اعصاب و آرامش بعد از یک روز پر فشار و پراسترس باشد. تا زمانی که اقدامات احتیاطی مناسب را انجام دهید، ورزش یوگا در خانه می تواند بیشترین مزایای کلاس یوگا را بدون دردسر به شما ارائه دهد. در ابتدای کار فضایی مناسب در خانه را برای تمرینات یوگا انتخاب کنید که وسایل زیادی نداشته و خلوت باشد. این ورزش نیاز به تمرکز ذهنی و آرامش دارد پس ساعت مناسبی را با توجه به برنامه دیگر افراد خانواده تنظیم کنید تا بتوانید به دور از شلوغی و استرس تکنیک های لازم را به کار گیرید. تمرینات کششی عضلات را منعطف کرده و دامنه حرکتی شما به مرور افزایش می یابد. برای انجام این ورزش در منزل در ابتدای کار فقط به یک زیرانداز سبک و بدون سرخوردگی بر روی زمین نیاز دارید و سپس با حرفه ای تر شدن می توانید دیگر وسایل را نیز تهیه کنید. از بالشت های کوچک در منزل برای حفظ تعادل استفاده کنید تا به تدریج بتوانید خودتان تعادل بدنتان را حفظ کنید.

ورزش یوگا در دوران بارداری

یوگا در بارداری

یک روش عالی برای فعال ماندن مادر باردار یوگاست و برای داشتن کودکی سالم تر موثر است. در دوران بارداری تمرینات آرامش و تنفس با وضعیت هایی مناسب که برای زن باردار سازگار باشد، استفاده می کنند. دقت کنید که لازم است برای انجام حرکات ورزشی خود از بهترین مت یوگا  استفاده کنید. کاهش استرس در بارداری موجب خوابی آرام و عمیق شده و زن حامله را حمایت روحی می کند. تکنیک های تنفسی صحیح که لازمه زایمانی آسان است در تمرینات یوگا اجرا شده و نفس گیری همزمان با انقباضات ماهیچه ای به مادران آموزش داده می شود که در این صورت درد کمتری حین زایمان متوجه زنان خواهد بود. برای تمرینات یوگا باید زیر نظر مربی متخصص، سبک های مختلف را انجام دهید. زیرا در طی بارداری با رشد جنین مرکز ثقل تغییر کرده و تعادل مادر حامله به هم می ریزد. بنابراین مراقبت های لازم مخصوصا برای تمرینات حالت ایستاده باید انجام شود و از دیوار و صندلی به عنوان پشتیبان استفاده کنید. سبک های آرام تر و کندتر یوگا را برای دوران بارداری امتحان کنید تا در کنار آماده سازی ذهن و بدن زن باردار و همچنین تمرکز بر حفظ سلامتی و دوری از تنش های ایجاد شده، زایمانی راحت تجربه کنید.

ورزش یوگا برای بارداری

اقدامات احتیاطی یوگا برای زنان باردار

  • پوزیشن هایی که به شکم و سایر قسمت های حساس فشار وارد می کند نباید در ماه های آخر بارداری انجام شود.
  • برای سه ماهه اول، مواضع یوگا ایستاده توصیه می شود. زیرا این امر به تقویت پاها، تقویت گردش خون، تولید انرژی و همچنین کاهش گرفتگی پاها کمک می کند.
  • در طول سه ماهه دوم و سوم، شما می توانید زمان خود را برای تمرینات آسانا کاهش دهید تا از خستگی بیش از حد جلوگیری کنید و در عوض، بیشتر روی تنفس و مراقبه تمرکز کنید.
  • هفته دهم تا هفته چهاردهم بارداری زمان حیاتی برای جنین محسوب می شود. بهتر است در این مدت زمان از هرگونه فعالیت سنگینی بپرهیزید. البته تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر سقط جنین با ورزش یوگا وجود نداشته است ولی تمرینات شکمی را زیاد انجام ندهید و در عوض بیشتر روی شانه ها و قسمت فوقانی تمرکز کنید همچنین با فشار بر شکم از انجام اعمال چرخشی خودداری کنید.
  • آرام و آهسته شروع کنید. مربی شما وضعیتها را به گونه ای تغییر می دهد که متناسب با شرایط بارداری شما باشد. به گفته های مربی خود خوب گوش دهید و به آنچه بدن شما نیاز دارد توجه کنید. حالت های یوگا به طور کلی برای کشش طراحی شده اند، البته بدون اعمال فشار. اگر در حین تمرین احساس درد و ناراحتی دارید، آن را متوقف کنید.

ورزش یوگا افزایش قد

ورزش یوگا برای افزایش قد

از آنجا که بلند قدی متناسب برای همه افراد زیبایی ظاهری داشته و نیز میزان اعتماد به نفس افراد را بالا می برد، همیشه موضوعی قابل توجه از طرف همه می باشد. یوگا می تواند تا حدودی قد شما را بلندتر کند چرا که ورزش یوگا برای لاغری یک راه حل عالی برای بهبود وضعیت بدن است. کشش عضلات در همه آساناهای یوگا وجود دارد و به مرور با اصلاح قرارگیری صحیح ستون فقرات و استخوان ها در حالت کشیده، قد بلندتر جلوه می کند و انسان از حالت خمودگی و افتادگی به وضعیت راست قامتی در می آید. تمرین موقعیت درخت یا Vriksasana برای افزایش قد در یوگا مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین وضعیت کبرا یا Bjujangasana چون کشش عضلات شانه ها، قفسه سینه و ناحیه شکمی را در بر می گیرد نیز موجب کشیدگی قد می شود.


سایت Johns Hopkins Medicine اطلاعات تکمیلی در زمینه فواید یوگا برای تناسب اندام ارائه کرده است که پیشنهاد می‌کنیم که در ادامه این مقاله، آن را هم مطالعه کنید. 


مقالات مرتبط:


دسته‌بندی‌های مرتبط:

محصولات مرتبط با مطلب

%
در حال انبارگردانی
ناموجود

نظر شما در رابطه با این مطلب چه بود و چه امتیازی به آن می دهید؟

خرید تلفنی پشتیبانی آنلاین

سبد خرید

تومان تا تبدیل شدن به کاربر
در پایان این خرید، شما تومان برای خرید بعدی شارژ هدیه می گیرید
رنگ: - سایز:
%
تومان
تعداد
سبد خرید شما خالی است.
در حال بارگذاری...